Enligt branschen ska det tydligen alltid vara ångspärr på undergolvet, för att skydda övergolvet från fukt underifrån.

Men i mitt fall är det mellanbjälklag ovanför uppvärmd källare.
Blir golvvärme på det (pergomatta som man lägger själv) och till sist ett vinylklickgolv överst.

Behövs verkligen ångspärr då??

Den där ångspärren brukar vara något som golvleverantörerna (i alla fall av trägolv/parkett) kräver för att golvet inte ska spricka (speciellt om det är golvvärme). Det har med deras garantier att göra. I ditt fall verkar det helt onödigt. Men OM du får problem med klickgolvet och INTE har ångspärren..... Ja då har du ingen garanti. Fast jag vet inte om klickgolv av vinyl har detta krav.

Tack för svar!

Det står i bruxen till golvvärmen att man ska lägga ångspärr. Men då utgår de kanske från att man lägger ett traditionellt trä-/parkettgolv. Jag kör ju vinyl. Och så tänker jag att det kommer nog inte mycket fukt underifrån. Det är ju mellanbjälklag med spån. Ingen betongplatta på mark.

Jag har gjort som du fast la parkett. Blev rekommenderad att lägga ångspärren av mina tidigare skäl. Den kostar en del tyvärr, men bör inte vara till någon nackdel. Även om man kan fundera på vad den egentligen gör för nytta. Är lite allergisk mot all plast i våra hem... Men det blev en ångspärr i alla fall.

OK!
Jag har en rulle ångspärr liggande, Så det blir ingen extra kostnad. Men kan inte fantisera fram vad den ska göra för nytta. OK om det varit trägolv på betongplatta på mark.
Får fundera lite.
Tack för all input!

Kom på nu. Vi har lagt en massa laminatgolv i 4 andra rum. Där använde vi inte ångspärr. Det är i och för sig ovanför en krypgrund. Där vi ska lägga nu är ovanpå varm källare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.