köpte ett stort parti klinkers ganska billigt på bauhaus för några år sedan. På grund av olika omständigheter lades det då bara några kvadrat i en liten skrubb, resten sparades. Den som ligger lagd på golvet är glansig och fin men den som stått några år (i ett relativt kallt och fuktigt källarutrymme) är avmattad och ser nästan skadad ut (märkte jag efter jag lagt 10 kvadrat). Och ja, så mycket som vi gnott och putsat under tiden kan det inte finnas några bruk eller fog-rester kvar på plattorna den här gången. Finns det något mirakelmedel, typ klinkersolja man kan använda även om den är glacerad och inte natursten? Vad är det som kan ha hänt, trodde klinkers borde vara bland det mest hållbara och inte påverkas av väder och vind, framförallt inte inne när det är plusgrader och inte regnar. Glansig och matt klinkerplatta sida vid sida på ett golv, visar åldersskillnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glansiga och avmattade klinkerplattor på golv som visar skillnaden i skick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börja med att testa med lite klinkersolja kanske? Det skulle jag gjort även om den är glaserad. Bara för att se om det gör någon skillnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.