Hejsan,
i September 2015 stod vår dröm färdig för inflyttning. Vi fick problem med att golvet gick isär på ett ställe i huset och husleverantören tog på sig det och skickade ut snickarna som byggt huset för att rätta till det. Det verkade då bara vara ett enkelt fix med att sätta in en smal sockel list mellan två rum då de ansåg att ytan som lagts med golvet va för stor. Det spekulerades även om att vår köksö i kombination med vinkylen va så tung att de kunde skapat problemet.
Sprickan va då på samma ställe som den är nu. De sågade upp en glipa mellan de två rummen där listen nu ligger och bankade tillbaka golvet på plats.

Problemet blev iaf fixat för lite drygt ett år sedan men vi har redan nu sett tendens till att de kommer tillbaka.

Vart hade ni vänt er? till husleverantören? Byggarna som lagt golvet eller ska jag vända mig till vårt försäkringsbolag?

Återkommande spricka i trägolv mellan två rum trots tidigare reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en spricka mellan två trägolvspaneler där en smal sockellist skulle kunna placeras.
Skapa konto
Trägolv med synlig skarv och sockellist mellan två rum, lätt uppfrästa plankor med början till sprickor.
Skapa konto
Interiörbild av ett hem med köksö och vinkyl, synlig spricka i golvet mellan två rum.
Skapa konto

Redigerat:
Ser springan men inte sockellisten. Kan det här vara naturlig rörelse i ett stort golv nu bör det är vinter och torrt?

Den lilla golvlissten sitter in till rummet på höger sida om köket.

om det har med rörelsen att göra, är det bara att leva med de då och hoppas att de försvinner? Tröskel mellan kök och rum med synlig golvlister och parkettgolv.
Skapa konto

Jag va nog lite otydlig i mitt första inlägg. Sprickan va då på samma ställe som den är nu. De sågade då upp en glipa där listen nu ligger och bankade tillbaka golvet på plats.

Sett likadant problem med laminat golv av dålig kvalite. Ditt golv ser ut som att vara parkett?
Nytt hus rör sig en del i början men det brukar synas på skarvar mellan väggarna inte på golvet !
Jag skulle vänt mig till golvläggaren om det är nu leverantören då får det bli dem.
Det är en anmärkning och ska åtgärdas.
En vinkyl o köksö kan definitiv inte vara orsaken. Tänk om du ställer ett piano i vardagsrummet då. Golvet ska inte gå av för det.

Redigerat:
Det är väl en krympspringa vi talar om, dvs golvet krymper på vintern då luftfuktigheten inomhus blir låg? Tycker att ett klickgolv borde hålla ihop, men om kraften blir stor kanske fogen hoppar ur?
Flytande golv är ett stort flak så när det rör sig med årstidernas fuktrörelser kan det röra på sig ganska mycket.

Jag har ett 250 kg akvarium stående på ett flytande golv i källaren och det brukar märkas på höstarna att golvet är fastklämt och inte rör sig fritt. Vet inte om det går att göra så mycket förutom att säkerställa att det finns rörelsemån.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Lars48 skrev:
Sett likadant problem med laminat golv av dålig kvalite. Ditt golv ser ut som att vara parkett?
Nytt hus rör sig en del i början men det brukar synas på skarvar mellan väggarna inte på golvet !
Jag skulle vänt mig till golvläggaren om det är nu leverantören då får det bli dem.
Det är en anmärkning och ska åtgärdas.
En vinkyl o köksö kan definitiv inte vara orsaken. Tänk om du ställer ett piano i vardagsrummet då. Golvet ska inte gå av för det.
Tack, kontaktar vår husleverantör som levererat golvet.

och ja, det är parkett :)

arneri68 skrev:
Det är väl en krympspringa vi talar om, dvs golvet krymper på vintern då luftfuktigheten inomhus blir låg? Tycker att ett klickgolv borde hålla ihop, men om kraften blir stor kanske fogen hoppar ur?
Flytande golv är ett stort flak så när det rör sig med årstidernas fuktrörelser kan det röra på sig ganska mycket.

Jag har ett 250 kg akvarium stående på ett flytande golv i källaren och det brukar märkas på höstarna att golvet är fastklämt och inte rör sig fritt. Vet inte om det går att göra så mycket förutom att säkerställa att det finns rörelsemån.
Jag misstänker att det är fogarna i golvet som hoppat ut. Men de "tryckte" tillbaka golvet för ett år sedan men det är redan tillbaka. Jag får då en känsla av att fogen inte ens existerar. eller att golvet helt enkelt är totalt skit. Så tråkigt när man betalat flera miljoner för ett hus och så får man en återkommande spricka som sträcker sig rakt genom hela husets hjärta

nikasp
Jag gissar att det mycket väl kan vara kyl och köksö som håller fast golvet så det inte kan krympa och svälla som ett stort "flak". Vi har såna sprickor nu på vintern men på den tiden (1997) limmades det så de är jämnt fördelade. Går igen helt på sommaren.

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Tycker fortfarande att det är nåt fel på golvläggning. Om springan beror på tunga saker som håller fast golvet vid vissa område då skulle det vara synbart vid köksön eller kylen. Intill de ska uppstå glipor i golvet.
Så är det inte i det här fallet. Jag la holv åå 90 kvadrat öppen planlösning med köksö i ek, matbord med granitskiva som är väldigt tungt och piano. Inga såna problem har uppstått.
Det enda jag var försiktig med var att inte lägga golv under kökskåp..
jag skulle begära åtgärd av hus leverantören.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.