3 442 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Dålig lukt och drag från ventilerad golvsockel
Hej!
Skall försöka fatta mig kort i ärendet.
Det är som så att jag hyr en lägenhet i andrahand, där jag har fått rätt fria händer.
Ända sedan jag flyttade hit för några veckor sedan har jag noterat en mindre unken lukt. Det vart sedan bra några dagar, för att nu ha kommit tillbaka.
Det verkar nästan som att det kommer och går.
Lägenheten är en källarlägenhet men med tre väggar mot markplan.
Byggt 1968, stambytt 2014/2015.
Till saken, jag har lokaliserat att den unkna källarlukten kommer från en ventilerad golvsockel i vardagsrummet, eller rättare sagt ifrån en liten glipa mellan den och parkettgolvet.
Noterade även att det drar därifrån, in till lägenheten.
Det luktar inte längst hela sockeln, utan bara där man känner draget.
Det märkliga är att detta är en betongvägg som till min vetskap endast vetter mot grannen.
Några tips och förslag på hur det kan vara drag inåt lägenheten från en betongvägg?
Jag är väldigt känslig för mögel, och detta luktar inte mögel.
Jag kan heller inte påstå att det luktar som fuktig betong.
Tilläggas bör att luften som blåser in är ljummen så det kommer inte rakt utifrån.
Skall försöka fatta mig kort i ärendet.
Det är som så att jag hyr en lägenhet i andrahand, där jag har fått rätt fria händer.
Ända sedan jag flyttade hit för några veckor sedan har jag noterat en mindre unken lukt. Det vart sedan bra några dagar, för att nu ha kommit tillbaka.
Det verkar nästan som att det kommer och går.
Lägenheten är en källarlägenhet men med tre väggar mot markplan.
Byggt 1968, stambytt 2014/2015.
Till saken, jag har lokaliserat att den unkna källarlukten kommer från en ventilerad golvsockel i vardagsrummet, eller rättare sagt ifrån en liten glipa mellan den och parkettgolvet.
Noterade även att det drar därifrån, in till lägenheten.
Det luktar inte längst hela sockeln, utan bara där man känner draget.
Det märkliga är att detta är en betongvägg som till min vetskap endast vetter mot grannen.
Några tips och förslag på hur det kan vara drag inåt lägenheten från en betongvägg?
Jag är väldigt känslig för mögel, och detta luktar inte mögel.
Jag kan heller inte påstå att det luktar som fuktig betong.
Tilläggas bör att luften som blåser in är ljummen så det kommer inte rakt utifrån.
Hej,
Har än inte slitit loss sockeln.
Är ju tyvärr inte jag som bestämmer i det läget och hyresvärden är något seg.
Det jag dock noterade är att igår slutade draget vid just det stället, och med det försvann lukten.
Jag är mest konfunderad att det luktar och drar från just ett ställe, trots att hela sockeln är ventilerad.
Kan det av någon anledning bli drag intermittent, på just ett ställe?
Känns märkligt just då det inte är någon yttervägg eller så :s
Har än inte slitit loss sockeln.
Är ju tyvärr inte jag som bestämmer i det läget och hyresvärden är något seg.
Det jag dock noterade är att igår slutade draget vid just det stället, och med det försvann lukten.
Jag är mest konfunderad att det luktar och drar från just ett ställe, trots att hela sockeln är ventilerad.
Kan det av någon anledning bli drag intermittent, på just ett ställe?
Känns märkligt just då det inte är någon yttervägg eller så :s
Klicka här för att svara