Hej!
Jag skall lägga ett genomgående massivt trägolvgolv utan trösklar då vi måste handikappanpassa.
Vi bor i ett betonghus med betongplatta. Så att skruva fast golvet är uteslutet
Vi lägger golvet på längden från kök, ut i hall och vidare ut i två små rum.
Länd på allt ca 12 meter och bredaste partiet är i köket 6,5 meter.
Jag vet att man skall ha rörelsemån på 1,5 mm per lagd meter.
Vi hade först tänkt ta massivt golv med klick men när man lägger golvet så måste man kunna lägga det från bägge hållen..Så därför blir det massivt golv istället.
Ser ni några problem med att lägga på det viset?
Underlaget är plastmattor som ligger på torr betongplatta. Vi låter mattorna ligga kvar..
Är det några träslag som jag skall undvika eller som rör sig extra mycket och skall jag köpa 14 millimeter eller 22 millimeters golv med tanke på ovanstående?
Något annat jag måste tänka på?
Tacksam för svar av kunniga..
Jag skall lägga ett genomgående massivt trägolvgolv utan trösklar då vi måste handikappanpassa.
Vi bor i ett betonghus med betongplatta. Så att skruva fast golvet är uteslutet
Vi lägger golvet på längden från kök, ut i hall och vidare ut i två små rum.
Länd på allt ca 12 meter och bredaste partiet är i köket 6,5 meter.
Jag vet att man skall ha rörelsemån på 1,5 mm per lagd meter.
Vi hade först tänkt ta massivt golv med klick men när man lägger golvet så måste man kunna lägga det från bägge hållen..Så därför blir det massivt golv istället.
Ser ni några problem med att lägga på det viset?
Underlaget är plastmattor som ligger på torr betongplatta. Vi låter mattorna ligga kvar..
Är det några träslag som jag skall undvika eller som rör sig extra mycket och skall jag köpa 14 millimeter eller 22 millimeters golv med tanke på ovanstående?
Något annat jag måste tänka på?
Tacksam för svar av kunniga..
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ett massivt golv måste limmas i spont-not och spännas ihop.
Och det rör sig mycket mer än modern lamellparkett och spricker nog lätt i sponten med årstidernas växlingar.
Men jag förstår inte varför du inte skulle kunna lägga klickgolv.
Kan du lägga upp en planritning?
Hos mig ligger Kährs bokgolv i hela huset, med "skarvar" vid sovrumsdörrarna.
Men några trösklar har vi inte, bara en liten täcklist över skarvarna.
Och det rör sig mycket mer än modern lamellparkett och spricker nog lätt i sponten med årstidernas växlingar.
Men jag förstår inte varför du inte skulle kunna lägga klickgolv.
Kan du lägga upp en planritning?
Hos mig ligger Kährs bokgolv i hela huset, med "skarvar" vid sovrumsdörrarna.
Men några trösklar har vi inte, bara en liten täcklist över skarvarna.
Har du/ni tips på klickgolv som kan läggas åt båda håll?
Redigerat:
Lägg först 15mm byggplywood sen kan du skruva ett 20mm massivt golv på vanligt vis i plywooden!
Denna lösning har jag själv på betonggolv med ingjuten golvärme. Enda nackdelen kan väl vara bygghöjden på 35mm...
Denna lösning har jag själv på betonggolv med ingjuten golvärme. Enda nackdelen kan väl vara bygghöjden på 35mm...
Tyvärr funkar inte den bygghöjden..
Tror alla kvalitetsmärken (typ Pergo Alloc o Tarkett) har det i sitt sortiment. Men fråga i affären.
Den lägenheten borde gå att lägga utan att krångla till det med att bygga baklänges. Är du lite noggrann i sovrummet ska det gå.
Den lägenheten borde gå att lägga utan att krångla till det med att bygga baklänges. Är du lite noggrann i sovrummet ska det gå.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, ser inte ut att vara något problem.
Lägg det "vertikalt som du visat, och gärna med skarv vid rum1- och rum2-dörrarna.
en sådan här list över skarven stör inte det minsta:
eller
Lägg det "vertikalt som du visat, och gärna med skarv vid rum1- och rum2-dörrarna.
en sådan här list över skarven stör inte det minsta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
eller
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag inte expert på området men du behöver (vilket jag nästan är helt säker på) ha rörelsefogar i en dörröppning, annars är det stor risk att golvet kommer röra sig för mycket där, med ett tråkigt resultat till följd...
och en sådan ek-list som kow visar har jag i flera dörrposter o funkar hur fint som helst!
och en sådan ek-list som kow visar har jag i flera dörrposter o funkar hur fint som helst!
Medlem
· Norrbottens län
· 92 inlägg
Ett elastiskt parkettlim borde gå rätt bra här. Bona r848 har jag själv använt när jag limmat massivt golv på betongplatta. Vet att sikabond har några passande lim också. Garanterat lägsta bygghöjden. Annars kommer du behövas ett avjämnade underlag först. Typ airolen eller liknade,
Klicka här för att svara