M
Hej! Som rubriken antyder... Hur får man ner fogbruket ordentligt i smala fogar? Det är två mm fog (i ärlighetens namn så finns det nog både fogar 1-3 mm, kanske t o m mer än så på nåt ställe, smal fog är inte så lätt...). Blandar man som instruktionerna säger så slinker inte fogen ner av sig själv direkt. Den är på tok för tjock för det, i synnerhet som man ska blanda fogen i tjockare konsistens för golv (enligt de instruktioner jag sett). Blandar man för löst så blir ju hållfastheten och tekniska prestandan försämrad när fogen brunnit.

Så... hur göra? Eller finns det ljusgrå fog som är mer tunnflytande?

Redigerat:
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Det finns fog som du kan blanda som vällingkonsistens, oftast är det då snabbfog.
Men "vanlig" klinkerfog kan du blanda hyfsat löst utan att hållfastheten påverkas nämnvärt.
Sen är det så att du måste jobba ner fogmassan ner mellan plattorna, den rinner inte ner av sig själv.
Så lite muskelarbete krävs det oavsett! ;-)

M
Jörgen Ö skrev:
Det finns fog som du kan blanda som vällingkonsistens, oftast är det då snabbfog.
Men "vanlig" klinkerfog kan du blanda hyfsat löst utan att hållfastheten påverkas nämnvärt.
Sen är det så att du måste jobba ner fogmassan ner mellan plattorna, den rinner inte ner av sig själv.
Så lite muskelarbete krävs det oavsett! ;-)
Tack!

Ja, jo... Att man får jobba ner det är jag på det klara med men det "blir som lite extra svårt" när fogarna är tunna... :)

mattie_river skrev:
Tack!

Ja, jo... Att man får jobba ner det är jag på det klara med men det "blir som lite extra svårt" när fogarna är tunna... :)
Nejdå...bara lite, ytterst marginellt. :-)

M
Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte hur mycket fog man egentligen måste få i... Jag ha jobbat ner så mycket jag kan innan men hur mycket det egentligen varit vet jag inte...

Helst så ska man ju fylla till 100%.
Men har du svårt att få ner så tror jag du har lite för styft bruk.
Instruktionen att man har tjockare konsistens på fogen till golv har jag aldrig hört talas om, och då har jag ändå hållit på i 35år ;-)

M
Ursäkta... Tvärtom.. Mer vatten till golvfog än väggfog enl Bostik... Jag som kommer ihåg lite fel...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.