6 683 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Furuparkett - hårdhet
Jag skall lägga ca 45 kvm golv, har hittat ett snyggt från Berg och Berg, PARKETTGOLV NORRLANDSFURU VIT MATTLACK 1-STAV 14X195X2390MM
Nu är ju dock furu ett betydligt mjukare träslag än ex. ek eller ask. Men när det är furuparkett, är ytan mycket mjukare eller behandlas parkett på ngt sätt som gör att det är egalt? Det kommer ligga i ett motsv. hobbyrum med pingisbord, inomhusfotboll, kanske lite innebandy på barnnivå dvs. en hel del slitage men med måttliga krafter.
Hur mjukt är furuparkett, eller bär man bara han hänsyn till hårdheten när det kommer till massiva trägolv?
Uppskattar snabba svar - det var på rea nu, vet aldrig hur snabbt det tar slut
Nu är ju dock furu ett betydligt mjukare träslag än ex. ek eller ask. Men när det är furuparkett, är ytan mycket mjukare eller behandlas parkett på ngt sätt som gör att det är egalt? Det kommer ligga i ett motsv. hobbyrum med pingisbord, inomhusfotboll, kanske lite innebandy på barnnivå dvs. en hel del slitage men med måttliga krafter.
Hur mjukt är furuparkett, eller bär man bara han hänsyn till hårdheten när det kommer till massiva trägolv?
Uppskattar snabba svar - det var på rea nu, vet aldrig hur snabbt det tar slut
Skillnaden mellan parkett och massivt golv i samma träslag är att parketten är uppbyggd av krysslimmat virke med ett ytskikt på 2-5mm. Lamellerna i stommen på golvet gör att brädorna blir avsevärt formstabilare än motsvarande dimensioner i massivt trä.
Själva ytbehandlingen (lack/olja) har inte någon nämnvärd effekt på träets hårdhet. Däremot kan en kraftig lack skydda mot nötande slitage. Hårdheten inom ett visst träslag avgörs av om det är kärnved eller ytved, hur tätt det är mellan årsringarna m.m.
Så länge man skyddar golvet från vassa och hårda möbelben, med t.ex möbeltassar, så kan även ett golv av ett mjukare träslag klara sig väldigt länge utan att kännas utslitet, så länge det inte ligger i hallen innanför ytterdörren.
Själva ytbehandlingen (lack/olja) har inte någon nämnvärd effekt på träets hårdhet. Däremot kan en kraftig lack skydda mot nötande slitage. Hårdheten inom ett visst träslag avgörs av om det är kärnved eller ytved, hur tätt det är mellan årsringarna m.m.
Så länge man skyddar golvet från vassa och hårda möbelben, med t.ex möbeltassar, så kan även ett golv av ett mjukare träslag klara sig väldigt länge utan att kännas utslitet, så länge det inte ligger i hallen innanför ytterdörren.
Ok, tack för svar. Hitta lite produktblad från Berg och Berg, Furuparketten hade en hårdhet på 1,7 jmfr. 3,7 för ek och 4,0 för ask. Sen tror jag det är som du säger, hyffsat hanterat så håller det nog ok. Men avseende ljusbeständighet scorade furu 1 på en 5,5 gradig skala, jämfört ask och ek som fick en 4. Vill ju inte ha ett gult golv alltför snart. Lutar nog åt ask som det ser ut nu då ek inte gör sig vitlaserat på de golv jag sett.
Hittar då ett med "rustik sortering" vilket jag då läser som att det är stora variationer i färg, kvistar och annat. Sen hur mycket det kan handla om märker man väl först när det är lagt, men det är ju så dags då det.....att det skall vara så svårt att köpa golv....
Hittar då ett med "rustik sortering" vilket jag då läser som att det är stora variationer i färg, kvistar och annat. Sen hur mycket det kan handla om märker man väl först när det är lagt, men det är ju så dags då det.....att det skall vara så svårt att köpa golv....
Medlem
· Stockholm
· 826 inlägg
Jag skulle gå på ask i ett sådant utrymme. En rustik sortering kanske kommer innehålla en del bitar med kärnved. Askens kärnved är mörk. Finare kvalitet av ask har man bara valt ut den vita veddelen. Detta gör en avsevärd prisskillnad om man kan acceptera lite mer varierad fält av mörkt och ljust typ "rustik". Min erfarenhet är dock att de mörkare delarna bleks med tiden. Och efter några år syns de inte. Om du dessutom väljer vitlaserat så tonas de mörka områden ned lit.
Har lagt ett sådant Berg&Berg furu i vårt sovrum. Väldigt mjukt jämfört med ekparkett. Tappar man minsta sak i golvet blir det märken direkt....
Dessutom var det väldigt besvärligt att lägga jämfört med tex. kährs. Dåligt låssystem anser jag.
/IL
Dessutom var det väldigt besvärligt att lägga jämfört med tex. kährs. Dåligt låssystem anser jag.
/IL
inli12 skrev:
Ajdå , nu var det deras ask-parkett jag sneglade på. Eftersom jag skall lägga 45kvm skadar det inte om det är smidigt att jobba med.
Någon annan som har erfarenhet från att lägga Berg och Berg golv??
Klicka här för att svara