Jag och maken köpte ett hus byggt 1936. Den förra ägaren la in ett klinkergolv, i början av 00-talet, nästan i hela huset - utan golvvärme. Vi har precis börjat med renovering av huset och är väldiga noviser på de flesta områden. När vi ska renovera kök har vi tänkt ta bort klinkers och därefter lägga in någon form av trägolv.

Vad jag förstår ska det ligga spånskivor under all klinker och under detta ett brädgolv (sk undergolv) Nu är frågan, hur får vi bort all klinker utan att skada spånskivan som vi verkligen inte orkar ta bort? Hur gör vi underlaget jämnt för att lägga ett golv ovanpå den gamla spånskivan?
Har läst i andra inlägg att någon typ av bilmaskin är att föredra, dock vill jag helst undvika detta då min och makens erfarenhet är minimal.

Någon bilmaskin lär inte behövas (även om det underlättar. en billig maskin med en bred mejsel kostar inte så mycket..), det räcker med en kofot och lite tålamod för att bryta bort plattorna. Sen återstår problemet att få det plant... Enklast är att flytspackla, men ni bör fundera på hur mycket det nya golvet får bygga på höjden jämfört med det nuvarande.
Jag hade rivit ut spånskivorna också...

Ja vi har funderat på det, är bara rädd att golvet under ska förstöras och att vi måste lägga nya brädor. Vill inte ha ett allt för stort projekt framför mig :-)

Vad skulle förstöra brädorna under? Att ta bort spånskivorna eller att använda bilmaskin?

Att ta bort spånskivor, men dessa är kanske spikade ?

Jag läste precis i en annan tråd här om flytspackling. Verkar som att det är väldigt mycket jobb med det? Vi har ju en hel del klinker som ska bort men ska ta ett rum i taget och då kanske det är bäst att ta bort spånskivorna under?

Jag skulle tagit bort spånskivorna (om dom nu går sönder) och lagt nya. Är både billigare och enklare än flytspackling.

Att flytspackla är inte så avancerat om ytorna inte är så stora och man inte har tummen mitt i handen.

Ja, det bästa är att ta bort spånskivorna. Det borde inte vara så mycket jobb och då får ni ett rent och plant underlag att utgå ifrån. Ska ni börja väga av ovanpå den gamla klinkersen och sen lägga ett golv på det så är risken att ni måste justera alla dörrar och trösklar för att golvet blir för högt.

Ni lär behöva ta bort spånskivorna. Antingen släpper klinkersen från spånskivan och då blir det antagligen en hel del bruk kvar, annars går spånskivan sönder.

Vad skall ni har för nya golv? Är det parkett eller liknande kan ni säkert lägga det direkt på undergolvet.

T
Som sagt är verkligen klinkern lagd direkt på spånskiva kan ni "skyffla" väck klinkern med en vanlig kofot. Och vill ni spara golvspånet så kan ni antingen slipa bort fixet eller flytspackla över hela skiten.

Larsa Larsa skrev:
Ni lär behöva ta bort spånskivorna. Antingen släpper klinkersen från spånskivan och då blir det antagligen en hel del bruk kvar, annars går spånskivan sönder.

Vad skall ni har för nya golv? Är det parkett eller liknande kan ni säkert lägga det direkt på undergolvet.
Det blir parkett. Just nu är golvet extremt kallt och lär inte bli varmare. Vi har källare under som bara har sparsamt med värme så när vintern är här lär vi frysa ordentligt om fötterna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.