10 800 läst ·
6 svar
11k läst
6 svar
Kapa laminatgolv utmed vägg!
V
VillaAnna
Medlem
· Västra Götaland
· 389 inlägg
VillaAnna
Medlem
- Västra Götaland
- 389 inlägg
Jag ska på med ett lager gips i ett av rummen och vill då kapa/såga ett spår i laminat golvet längs med väggarna så att jag får ner gipsen hela vägen. Får för mig att det blir enklare bättre den dag jag ska byta golvet!
Behöver hjälp med att bestämma hur man enklast gör detta!
-multimaster, dyra blad!
-cirkelsåg, kan vara svårt att komma åt i vinkel golv/vägg
-sticksåg?
Alla tips mottages tacksamt
Behöver hjälp med att bestämma hur man enklast gör detta!
-multimaster, dyra blad!
-cirkelsåg, kan vara svårt att komma åt i vinkel golv/vägg
-sticksåg?
Alla tips mottages tacksamt
Jag hade utan tvekan använt en multimaskin till ett sånt jobb. Det är inte lätt att komma åt med sticksågen heller. Vill du nu inte lägga ut för mycket pengar på en multimaskin så kan du ju köpa den här http://www.jula.se/multiverktyg-260-w-010638, finns ju även blad till bra pris. Hur bra dessa blad är vet jag dock inte då jag själv har en Boschmaskin. Men vet du med dig att du kanske har fler projekt på gång där du kan ha nytta av en multimaskin så skulle jag nog råda dig att titta på nån som är lite bättre t ex denna gröna boschen http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3835
Det är ju bara att sätta cirkelsågen i golvet den dagen du ska byta golv och dra ut den centimeter som ligger under gipsskivan.
Inte skulle jag nöta med någon maskin idag.
Se bara till att du har 1-2mm mellan gipsskivan och golv.
Inte skulle jag nöta med någon maskin idag.
Se bara till att du har 1-2mm mellan gipsskivan och golv.
Håller med Anders, när du nu redan har ett laminatgolv som jag antar inte är spikat så är det ju himla lätt att riva det på det sätt han beskriver. Annars om du nödvändigtvis vill såga så är väl en Festool TS 55R det bästa alternativet, den sågar 12 mm från väggen.
Gammal tråd men jag tänkte uppliva den igen då jag gjort det nyligen.
Jag tog ett multiverktyg och skar igenom laminatet så att man fick en "brottyta" längs med väggen. Det borde gå lika bra att ta en 3mm borr och borra ett hål var 5:e mm ca, längs hela väggen!? Sen rev jag upp golvet & bröt av skivorna längs väggen. Sen tog jag ett stämjärn & putsade bort "skägget" som blev kvar. Var försiktig så att du inte river isär skarvar i ev. rum på andra sidan väggen!! (Fråga inte).
Jag tog ett multiverktyg och skar igenom laminatet så att man fick en "brottyta" längs med väggen. Det borde gå lika bra att ta en 3mm borr och borra ett hål var 5:e mm ca, längs hela väggen!? Sen rev jag upp golvet & bröt av skivorna längs väggen. Sen tog jag ett stämjärn & putsade bort "skägget" som blev kvar. Var försiktig så att du inte river isär skarvar i ev. rum på andra sidan väggen!! (Fråga inte).
Klicka här för att svara