1 551 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Primning samt flytspackling i utbyggnad
Hej byggare.
Har en tillbyggd hall om 6kvm, den är byggd mellan tre redan befintliga väggar och en ny förstås.
Uppreglat med 220x45 på cc30 med golvspån samt golvgips.
Primning av skivorna kommer göras innan flytspackling, bör man prima på spacklet innan läggning av klinker?
En elslinga ska förläggas ovanpå armeringsnät i ett fiberarmerat spackelskikt, läst lite ang tjocklek på spackelskikt här tidigare. Leverantören av min värmekabel har ett lägsta mått om 5mm skikt, dvs endast 1mm över kabel, förutsatt att man använder sig av klinker ovanpå, vilket jag kommer att göra, någon med erfarenhet av detta? Hade inte viljat Flyta högre än nödvändigt.
Har klinkerplattor i storlek 600x300x9, försökt få fram av tillverkaren vilken fixkam jag skall använda, men det tycks vara svårt.
Med vänlig hälsning
Har en tillbyggd hall om 6kvm, den är byggd mellan tre redan befintliga väggar och en ny förstås.
Uppreglat med 220x45 på cc30 med golvspån samt golvgips.
Primning av skivorna kommer göras innan flytspackling, bör man prima på spacklet innan läggning av klinker?
En elslinga ska förläggas ovanpå armeringsnät i ett fiberarmerat spackelskikt, läst lite ang tjocklek på spackelskikt här tidigare. Leverantören av min värmekabel har ett lägsta mått om 5mm skikt, dvs endast 1mm över kabel, förutsatt att man använder sig av klinker ovanpå, vilket jag kommer att göra, någon med erfarenhet av detta? Hade inte viljat Flyta högre än nödvändigt.
Har klinkerplattor i storlek 600x300x9, försökt få fram av tillverkaren vilken fixkam jag skall använda, men det tycks vara svårt.
Med vänlig hälsning
Tack för svar.
Kan man använda sig av samma primer som till gipsskivorna?
Fick med mig en flaska K**lto primer för tätskikt, men känns inte som vad jag behövde, fanns även en start primer som enligt anvisning verkade mer lämpad.
En till fundering, har tätat med silikon mellan vägg(Osb) och golv, bör man lämna utrymme mot vägg eller spacklar man emot bara?
Kan man använda sig av samma primer som till gipsskivorna?
Fick med mig en flaska K**lto primer för tätskikt, men känns inte som vad jag behövde, fanns även en start primer som enligt anvisning verkade mer lämpad.
En till fundering, har tätat med silikon mellan vägg(Osb) och golv, bör man lämna utrymme mot vägg eller spacklar man emot bara?
Då har vi rätat några frågetecken.
Då är det bara sätta igång och blanda och hoppas på bra resultat, första gången jag använder mig av flytspackel, eller i detta fall avjämningsmassa.
Enligt blandningsanvisningen på säcken finns ett spann mellan 3.8-4.2L vatten, tänkte blanda den övre mängden för att kanske ha längre tid på mig.
Då är det bara sätta igång och blanda och hoppas på bra resultat, första gången jag använder mig av flytspackel, eller i detta fall avjämningsmassa.
Enligt blandningsanvisningen på säcken finns ett spann mellan 3.8-4.2L vatten, tänkte blanda den övre mängden för att kanske ha längre tid på mig.
Full mängd ska du ha när du ska flyta plant, alltså 4.2 liter i ditt fall och du får hjälpa till med en stor spackelspade, man kan inte bara hälla ut det och tro att det blir plant av sig själv. Den mindre mängden vatten som anges är om du ska flyta fall.
Men nu har du kanske redan flytspacklat idag

Men nu har du kanske redan flytspacklat idag
Nu är flytspacklingen genomförd, resultatet blev kanonbra utom en svacka på 5mm i ett området av ca 500x600mm.
Kan detta korrigeras med någon annan typ av spackel? Eller kan man använda fixet som jag har till klinkerplattorna?
Bör man använda tätskikt ovan flytspacklet, kommer bli en del snö under vintern
Kan detta korrigeras med någon annan typ av spackel? Eller kan man använda fixet som jag har till klinkerplattorna?
Bör man använda tätskikt ovan flytspacklet, kommer bli en del snö under vintern
Klicka här för att svara