2 279 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Installera golvvärmeslingor i betong.
Hej!
Planerar att gjuta in två golvvärmeslingor i ett 100mm betonggolv.
Tänker inte, i första hand, montera fördelarventiler eller någon shunt, utan bara gjuta in golv-värmerör i betongen.
Tänkte "naja" fast värmerören i armeringsmattan. (armeringsmattan ligger ca 40mm ovan isoleringen)
Behövs någon speciell värmeslang vid ingjutning?
Vilken diameter på värmeslangen?
Rummet är ca 4m x 9m
Tänkte dela upp rummet på mitten med två slingor (ca 4,5 * 4m)
men båda slingorna ska avslutas i samma hörn.
Hur ska slingorna läggas?
Varma röret närmast väggen och gå "innåt" eller tvärt om?
<<
Planerar att gjuta in två golvvärmeslingor i ett 100mm betonggolv.
Tänker inte, i första hand, montera fördelarventiler eller någon shunt, utan bara gjuta in golv-värmerör i betongen.
Tänkte "naja" fast värmerören i armeringsmattan. (armeringsmattan ligger ca 40mm ovan isoleringen)
Behövs någon speciell värmeslang vid ingjutning?
Vilken diameter på värmeslangen?
Rummet är ca 4m x 9m
Tänkte dela upp rummet på mitten med två slingor (ca 4,5 * 4m)
men båda slingorna ska avslutas i samma hörn.
Hur ska slingorna läggas?
Varma röret närmast väggen och gå "innåt" eller tvärt om?
<<
Diffusionstät Golvvärmeslang skall du använda. 12,16,17 eller 20mm.
Ja varmaste slingan mot yttervägg och in mot rummet. Cc-avstånd efter dimension på slangen samt rummets värmebehov.
Allt detta hittar du i alla tillverkares monteringsbeskrivningar.
Trä på Lk:s vita 90 gradiga rörbockstöd (rsk:2417560) vilka fixerar röret i 90grader då rören går upp genom plattan.
fixera slangen på rätt cc-avstånd, 50mm i bredd och med 25mm förskjutning mellan tillopp och retur. Tillopp bakom/mot väggen och returen framför.
Glöm inte att lämna plats för en matning till golvvärmefördelaren.
Ja varmaste slingan mot yttervägg och in mot rummet. Cc-avstånd efter dimension på slangen samt rummets värmebehov.
Allt detta hittar du i alla tillverkares monteringsbeskrivningar.
Trä på Lk:s vita 90 gradiga rörbockstöd (rsk:2417560) vilka fixerar röret i 90grader då rören går upp genom plattan.
fixera slangen på rätt cc-avstånd, 50mm i bredd och med 25mm förskjutning mellan tillopp och retur. Tillopp bakom/mot väggen och returen framför.
Glöm inte att lämna plats för en matning till golvvärmefördelaren.
Tack för snabbt svar!
Tryckklass ex. PN6 är det trycket (6kg) i slangen eller belastning på slangen?
Finns det andra kvalitétsskillnader mellan olika fabrikat?
cc 50mm mellan alla rör.
Mitt mellan rören (eller 25mm) till höger / vänster mot vägg? (placeras varma ledningen)
Hur långt cc-avstånd mellan främre raden / bakre raden?
Hur långt från vägg bör bakre raden hamna? (för att få plats med andra rör?)
Rummet jag håller på med, kommer i huvudsak att hållas kallt (oftast minus grader på vintern)
Planerar även installera golvvärme i en inbyggd altan i närheten (senare).
Dessa slingor måste då fyllas med frostskydd av något slag.
Är det någon nackdel att placera värmefördelaren under nivån för golvvärmerör (förutom ev. luftnings problematik - finns kanske lösningar även för detta?)
Antag att slangarna kommer upp från golvet i ett hörn av rummet.
- Vilka alternativ finns att hantera dessa slangar?
- Bara täcka röränden till annat är klart? (för att senare besluta och installera fördelningsbox eller annan utrustning)
- Finns möjlighet att senare skarva golvvärmeslangarna som kommer upp från golvet med något isolerat rör till någon fördeliningsbox i helt annat rum senare? (eller använder man golvvärmerör som isoleras på något sätt?)
- Andra alternativ? (kan ändå vara bra att dra upp rören med rätt mått ifall fördelningsboxen skulle hamna precis där.)
Hur högt över golv bör man minst dra golvvärmerören för att de inte ska bli "för korta" vid installation av annan utrustning?
Är det samma som syrediffusionsspärrad?B bomm skrev:
Tryckklass ex. PN6 är det trycket (6kg) i slangen eller belastning på slangen?
Finns det andra kvalitétsskillnader mellan olika fabrikat?
I mitt fall är det nog 16mm eller 20mm som gäller (17mm kändes udda)B bomm skrev:
Är det någon för / nackdel att dela rummet på olika slingor? - Det finns ingen mellanvägg idag... Golvvärmeledningen kan dras på olika sätt. Är det i huvudsak sicksack eller spiral mönster som gäller? Vad är anledningen att dra varmaste ledningen längst ut? Returledningen kan komma näst längst ut mot yttervägg...B bomm skrev:
Slangen dras genom röret? (ingen skarv?)B bomm skrev:
Blev lite komplicerat med alla mått....B bomm skrev:
cc 50mm mellan alla rör.
Mitt mellan rören (eller 25mm) till höger / vänster mot vägg? (placeras varma ledningen)
Hur långt cc-avstånd mellan främre raden / bakre raden?
Hur långt från vägg bör bakre raden hamna? (för att få plats med andra rör?)
Rummet jag håller på med, kommer i huvudsak att hållas kallt (oftast minus grader på vintern)
Planerar även installera golvvärme i en inbyggd altan i närheten (senare).
Dessa slingor måste då fyllas med frostskydd av något slag.
Är det någon nackdel att placera värmefördelaren under nivån för golvvärmerör (förutom ev. luftnings problematik - finns kanske lösningar även för detta?)
Antag att slangarna kommer upp från golvet i ett hörn av rummet.
- Vilka alternativ finns att hantera dessa slangar?
- Bara täcka röränden till annat är klart? (för att senare besluta och installera fördelningsbox eller annan utrustning)
- Finns möjlighet att senare skarva golvvärmeslangarna som kommer upp från golvet med något isolerat rör till någon fördeliningsbox i helt annat rum senare? (eller använder man golvvärmerör som isoleras på något sätt?)
- Andra alternativ? (kan ändå vara bra att dra upp rören med rätt mått ifall fördelningsboxen skulle hamna precis där.)
Hur högt över golv bör man minst dra golvvärmerören för att de inte ska bli "för korta" vid installation av annan utrustning?
Klicka här för att svara