Ritning av övervåningsplan som visar rumslayout, möblering och fönsterplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har enorm beslutsångest kring hur vi ska lägga vårt trägolv på vår övervåning. Alla jag frågar utgår från ljusinsläpp (fönstren syns på ritningen) och förespråkar att lägga golvet tvärs husets längdriktning. Jag vill spontant lägga det längs husets längdriktning men blir osäker nu. Golvet som ska läggas är ljus ask 3-stav. Allt golv läggs i samma riktning, inte olika i olika rum.

Golvvärmen ligger idag tvärs husets längdriktning om det spelar nån roll. En liten oro för mig är ju om en golvskarv hamnar på ett rör. Dock lägger vi en rejäl 5mm foam under.
 
Först och främst, ska det läggas på ett brädgolv, eller direkt på golvbjälkar?

I båda fallen är det viktigt att lägga golvet vinkelrätt mot brädgolv eller golvbjälkar, annars blir det tråkigheter.
 
Bäst att fråga tillverkaren. Jag skulle inte lägga mer än 2mm foam under. Risken med 5 mm foam är att det blir mjuk under och det kan knarra i skarvarna efter ett tag. Speciellt om undergolvet är inte jämn. Om du ändå vill lägga 5 mm foam, glöm då inte Clickguard. Jag tycker också att det blir snyggast som du beskriver i husets längdriktning och inte olika i olika rum. Så har jag också gjort och det blev kanon fint.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Först och främst, ska det läggas på ett brädgolv, eller direkt på golvbjälkar?

I båda fallen är det viktigt att lägga golvet vinkelrätt mot brädgolv eller golvbjälkar, annars blir det tråkigheter.
Det ska läggas på golvspån med golvvärme i
 
L Lars48 skrev:
Bäst att fråga tillverkaren. Jag skulle inte lägga mer än 2mm foam under. Risken med 5 mm foam är att det blir mjuk under och det kan knarra i skarvarna efter ett tag. Speciellt om undergolvet är inte jämn. Om du ändå vill lägga 5 mm foam, glöm då inte Clickguard. Jag tycker också att det blir snyggast som du beskriver i husets längdriktning och inte olika i olika rum. Så har jag också gjort och det blev kanon fint.
Kanske bäst att klargöra att det inte är foam egentligeb utan denna https://www.bauhaus.se/underlag-xps-maxima-5mm
 
BirgitS
Är det verkligen bra att lägga något som är värmeisolerande ovanpå golvvärmen?
 
P Pillard skrev:
Kanske bäst att klargöra att det inte är foam egentligeb utan denna [länk]
De har jag känt på. De är jätte mjuka. Kan funka med vissa golv men oftast blir det problem. Som Birgit skrev, varför lägga värme isolerande på golvvärme?
 
L Lars48 skrev:
De har jag känt på. De är jätte mjuka. Kan funka med vissa golv men oftast blir det problem. Som Birgit skrev, varför lägga värme isolerande på golvvärme?
För att jag vill ha maximal stegljudsdämpning
 
Skruva gips först sedan vanlig foam. Tycker inte ditt alternativ blir bra. Och snyggast med golvet i längdriktningen av huset.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
P Pillard skrev:
För att jag vill ha maximal stegljudsdämpning
Ja, nä, det är som andra säger här, du kommer att elda för kråkorna eller åtminstone för cellplasten, om du använder det du länkar till. Observera formuleringen i produktbeskrivningen: "... utmärkt värmeisolering".

Jag vet inte vad det är som gör att du vill ha maximal stegljudsdämpning, men allt byggande innebär någon mån av kompromisser. Om du har problem med stegljud idag skulle jag hellre rekommendera dig att fylla ut ev hålrum i bjälklaget med vanlig isolering först.

2 mm foam dämpar alldeles utmärkt, så länge du inte har kongress med Svenska Tyngdhoppförbundet på övervåningen, eller vill undersöka i verkliga livet om fem myror verkligen är fler än fyra elefanter.
 
Den här från Hornbach dämpar 20db jmf XPS från Bauhaus 22db. Kostnaden per kvadrat meter är ca 10kr jmf 30 från Bauhaus.

Isoleringsskiva SKANDOR Silent vikbar 2,2 mm utlagd på golv, med början på trägolvsläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Ja, nä, det är som andra säger här, du kommer att elda för kråkorna eller åtminstone för cellplasten, om du använder det du länkar till. Observera formuleringen i produktbeskrivningen: "... utmärkt värmeisolering".

Jag vet inte vad det är som gör att du vill ha maximal stegljudsdämpning, men allt byggande innebär någon mån av kompromisser. Om du har problem med stegljud idag skulle jag hellre rekommendera dig att fylla ut ev hålrum i bjälklaget med vanlig isolering först.

2 mm foam dämpar alldeles utmärkt, så länge du inte har kongress med Svenska Tyngdhoppförbundet på övervåningen, eller vill undersöka i verkliga livet om fem myror verkligen är fler än fyra elefanter.
Var finns kråkorna som kan dra nytta av den värmen?
 
D Daniel 109 skrev:
Var finns kråkorna som kan dra nytta av den värmen?
I näsan. Corvus cornix nasi, s k snorkråkor.
 
Golven ska läggas längt ljusisläppet. Så jag skulle helt klart lägga det "tvärs" huset.
De har lagt "tvärs" ljusinsläppet på vissa ställen i mitt hus och det ser förjäkligt ut
 
  • Gilla
vvalle och 1 till
  • Laddar…
Välj en skiva för golvvärme och det räcker med 2 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.