Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har enorm beslutsångest kring hur vi ska lägga vårt trägolv på vår övervåning. Alla jag frågar utgår från ljusinsläpp (fönstren syns på ritningen) och förespråkar att lägga golvet tvärs husets längdriktning. Jag vill spontant lägga det längs husets längdriktning men blir osäker nu. Golvet som ska läggas är ljus ask 3-stav. Allt golv läggs i samma riktning, inte olika i olika rum.
Golvvärmen ligger idag tvärs husets längdriktning om det spelar nån roll. En liten oro för mig är ju om en golvskarv hamnar på ett rör. Dock lägger vi en rejäl 5mm foam under.
Först och främst, ska det läggas på ett brädgolv, eller direkt på golvbjälkar?
I båda fallen är det viktigt att lägga golvet vinkelrätt mot brädgolv eller golvbjälkar, annars blir det tråkigheter.
I båda fallen är det viktigt att lägga golvet vinkelrätt mot brädgolv eller golvbjälkar, annars blir det tråkigheter.
Bäst att fråga tillverkaren. Jag skulle inte lägga mer än 2mm foam under. Risken med 5 mm foam är att det blir mjuk under och det kan knarra i skarvarna efter ett tag. Speciellt om undergolvet är inte jämn. Om du ändå vill lägga 5 mm foam, glöm då inte Clickguard. Jag tycker också att det blir snyggast som du beskriver i husets längdriktning och inte olika i olika rum. Så har jag också gjort och det blev kanon fint.
Kanske bäst att klargöra att det inte är foam egentligeb utan denna https://www.bauhaus.se/underlag-xps-maxima-5mmL Lars48 skrev:Bäst att fråga tillverkaren. Jag skulle inte lägga mer än 2mm foam under. Risken med 5 mm foam är att det blir mjuk under och det kan knarra i skarvarna efter ett tag. Speciellt om undergolvet är inte jämn. Om du ändå vill lägga 5 mm foam, glöm då inte Clickguard. Jag tycker också att det blir snyggast som du beskriver i husets längdriktning och inte olika i olika rum. Så har jag också gjort och det blev kanon fint.
Ja, nä, det är som andra säger här, du kommer att elda för kråkorna eller åtminstone för cellplasten, om du använder det du länkar till. Observera formuleringen i produktbeskrivningen: "... utmärkt värmeisolering".P Pillard skrev:
Jag vet inte vad det är som gör att du vill ha maximal stegljudsdämpning, men allt byggande innebär någon mån av kompromisser. Om du har problem med stegljud idag skulle jag hellre rekommendera dig att fylla ut ev hålrum i bjälklaget med vanlig isolering först.
2 mm foam dämpar alldeles utmärkt, så länge du inte har kongress med Svenska Tyngdhoppförbundet på övervåningen, eller vill undersöka i verkliga livet om fem myror verkligen är fler än fyra elefanter.
Var finns kråkorna som kan dra nytta av den värmen?ricebridge skrev:
Ja, nä, det är som andra säger här, du kommer att elda för kråkorna eller åtminstone för cellplasten, om du använder det du länkar till. Observera formuleringen i produktbeskrivningen: "... utmärkt värmeisolering".
Jag vet inte vad det är som gör att du vill ha maximal stegljudsdämpning, men allt byggande innebär någon mån av kompromisser. Om du har problem med stegljud idag skulle jag hellre rekommendera dig att fylla ut ev hålrum i bjälklaget med vanlig isolering först.
2 mm foam dämpar alldeles utmärkt, så länge du inte har kongress med Svenska Tyngdhoppförbundet på övervåningen, eller vill undersöka i verkliga livet om fem myror verkligen är fler än fyra elefanter.
