jag lägger Byggmax 14 mm trägolv och ska sätta trappräcke i samma rum och räcket ska skruvas fast i golvet. Räcket kommer sättas 90 grader mot läggningen av trägolvet. Hur gör man bäst då? Borrar större hål i trägolvet än skruvens diameter och skruvar fast stolparna (3 st) och räknar med att trägolvet då kan röra sig? Eller lägger en separat bräda (eller tillsågad trägolvplanka) under räcket och skruvar fast räcket i den, och låter det bli en spalt mellan trägolvet och den planka jag lagt under räcket?

Känns som iden med flytande golv blir fel om man skruvar fast nåt genom det men samtidigt vet jag hur tunga möbler som ska stå på det och det kommer knappast tillåta trägolvet att röra på sig. Total golvyta är nästan 25 m2

Jag har löst problemet

BirgitS
Då är det trevligt om du berättar hur du har löst det så att nästa person som undrar samma sak vet vad du gjorde

När jag satte räcket la vi bara en bit av golvet med dubbla foam under och gjorde den lite smalare än underliggaren. Då kunde golvet gå in under överliggaren och vara flytande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.