Behandla betonggolv

650 läst  14 svar

1. S
    Husägare Nivå 2
    Hej!

Vet att frågan vart uppe ganska många gånger om hur man skall behandla sitt betonggolv, men nu skall jag ställa den jag också.

Är införstådd att man måste slipa golvet om man skall måla (antar att samma gäller med dammskydd). Nackdelen med målat golv är att det blir halt som jag fattat det.

Min fråga är om man kan blanda i sand eller liknande för att få bättre grepp?

Garaget är 8×12m och kommer användas lite olika, den ena sidan så kommer jag ha parkering för 2st bilar och på den andra sidan kommer jag ha en snickeri verkstad, så ett golv som inte är halt är ett måste.

Är det någon som kan säga rakt ut vad det bästa är för att bibehålla sitt grepp?

Tacksam för svar

2. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 11
    Lithurin använde vi på vårt garagegolv när vi byggde. Golvet känns inte halt och allt dammande försvann. Vi la på medlet i två omgångar enligt tillverkarens anvisningar. Se info på denna länk: https://sv.lindec.com/product/lithurin-r-seal
    Nu efter att vi har brukat golvet i över tjugo år är det fortfarande dammfritt och vattendroppar flyter inte ut utan bildar "pärlor" på golvet. Får vattnet ligga kvar en längre tid så sug det till slut in i betongen men avdunstar igen efter ett tag, dvs beläggningen är "öppen".
    Vill man ha en annan färg på golvet än betonggrått, dvs den naturliga färgen, så är inte det här medlet man skall välja. Men vill man ha ett slitstarkt, dammfritt och ett golv som väldigt sakta suger vatten så fungerar det alldeles utmärkt.

3. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Vill man inte slipa för målning kan man beta med t.ex. saltsyra för att ta bort betonghuden

• Laddar…
  4. S
    Husägare Nivå 2
    Detta verkar väldigt bra! För min del så är färgen inte så noga och de som gjorde platten gjorde ett väldigt bra jobb så den är väldigt fin, kul att kunna bevara det!

Har du någon erfarenhet utav det? Tänker mest på hur mycket som det går åt till ca 85kvm samt vilken % skall man använda sig utav? Kollade på den första bästa när jag googlade och den var på 30%

5. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Ska testa själv så har inte erfarenhet ännu, 30% som man späder ut något. Finns tips om man googlar lite hur utspätt och åtgång, jag har inte det i huvudet

6. V
    Verktygstokig · Nivå 21
  7. S
    Husägare Nivå 2
    Ser bra ut! Mitt kommer ju även användas som garage så det kommer ofta va blött där inne. Tack för feed back

8. sir_daniel
    Självbyggare · Nivå 13
    Saltsyretvättade mitt golv innan lack, sjukt mycket skönare än att slipa o damma

9. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 17
    Jag gjorde det på en nedsänkt del av garagegolvet, gick dubbelt så mycket färg där.

10. S
    Husägare Nivå 2
    Vilken blandning hade du på saltsyran samt hur mycket gick det åt per m2 ca? Det lutar mot det och hittade 30% som man kunde köpa på byggvaru handeln

11. sir_daniel
    Självbyggare · Nivå 13
    Kommer jag ihåg så blandade jag det till 10-15% sedan la jag ut det med pyts och gummiraka och borstade hela golvet med en borste (med skaft) så det började bubbla, när allt slutade bubbla och straxt innan det torkade så spolade jag rent allt med vattenslangen och borstade igen o spolade av allt igen. Lät torka några dagar sedan målade med Biltemas 2-k golvfärg

12. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Kommer du ihåg hur mycket saltsyra det gick åt?

13. sir_daniel
    Självbyggare · Nivå 13
    Tyvärr inte, men köp för många o lämna tillbaka överskottet

14. T
    Medlem Nivå 2
    Mycket intressant. Jag önskar jag hade tagit reda på alternativ till 2-komp. golvfärg INNAN jag målade mitt garagegolv. Redan efter några år med konstant in/utkörande så var det märkbart slitet i körspåren. Jag målade om golvet härom året och satte in gummimattor i körspåren, ni vet såna där som gamla gubbar har.. ;)

15. N
    Medlem · Nivå 9
    Målade golv klarar sällan dubbdäck i längden men även mjukgörare i gummiblandningen löser upp vissa färger. Impregnering, olja eller motsvarande är nog att föredra i ett bilgarage. Själv har jag nuretanolja på mitt verkstadsgolv och är nöjd. Lättstädat och tåligt.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: