För att sätta in en "ny" pelletspanna behövde vi ta bort den gamla gjutna sockel som den tidigare pannan stått på. Nu tänkte jag höra med expertisen här på forumet om goda råd för att gjuta nytt golv där det fattas. Jag har inte någon tidigare erfarenhet av att gjuta betong. Vad ska jag tänka på?

Vilken sorts betong? Hur tjockt? Armering? Underlag? Skarven till det befintliga golvet? Torktid innan målning?

Hur hade ni gjort?
 
  • Ett hörn med röda tegelgolv där en del är uppbruten och redo för gjutning, med murade väggar och en hink.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snabbt o enkelt, finbetong på säck från byggvaruhus, blanda o häll i och jämna av.
Följ instruktionerna på påsen.

Lite mer seriöst, borra i några amreringsjärn i kanterna mot det gamla golvet, typ 6 eller 8mm och sen ett nät.

När man hällt i betongen kan man "gunga" upp finmaterialet eller "grädden" till ytan och få en riktigt fin yta.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.