Hej alla
Detta är mitt första inlägg.
Jag har köpt en kedjehus från 1972 och är i färd med lite renovering.
Jag bröt upp en "ilagd" bit parkett, där det stod en vägg tidigare.
Tagit foto på golvet som ligger, det är rätt slitet, knirr och knarr lite varstans.
Är det värt att ta bort hela golvet ca 36m2, eller går det att slipa m.m för att få det bra?
Att det står en kamin på golvet underlättar ju inte.
Lite luddigt, men själva frågan är, blir det mycket bättre att ta bort och ersätta med nytt (även golvspån?) Eller renovera befintligt? Och vad är det för golv?
Slitet och skadat parkettgolv i ett renoveringsprojekt, med en kamin och diskställ i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en upplyft parkettbit som avslöjar golvspånskivor och sågspån under.
Skapa konto
Närbild på ett uppbrutet parkettgolv med synlig spånskiva och parkettbitar.
Skapa konto

Kommit fram till att det bör vara lamellparkett med spånskiva..... då vet jag det.... men bör det bytas ut eller går det att få snyggt med slipning?

BirgitS
Välkommen till forumet!

Slipning och lackning etc. kommer nog att göra att golvet ser fint ut men det påverkar inte knarr och liknande eftersom sånt beror på att reglarna under golvet rör sig, inte ligger i plan etc.

Är spånskivan limmad mot reglarna?
Är det not och fjäder på spånskivorna?

Slipa ett golv kan ge varierar resultat. Kolla vad det kostar i ditt område. Om det är halva kostnaden mot ett nytt golv från tex Kährs, är det då värt att chansa med en slipning?
Eller samma pris som för ett billigare golv från ett större byggvaruhus?

Ska man byta det där måste man först lägga ett spångolv sen lägga parketten på det så det är rätt mycket jobb.

Hej
Tackar för de svar jag fått, jag tror det lutar åt att byta ut det, då det är 2 nivåer på ett ställe i rummet (dom innan har tydligen rivit en vägg till ett annat rum med annat golv och tjockare golvspån), så jag får helt slätt golv. En fråga till jag funderar på, detta rum är entrévåning, men vi har källare under. I dagsläget är det kutterspån som isolering i golvet. Vad bör man göra med det? Byta ut? Toppa upp? Tänkte när man ändå har golvet öppet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.