Byggahus.se

Klinkers golv? (Ej badrum)

1k läst  11 svar

1. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    Håller på att klinkra golvet (betonggolv som är flytspacklat), väggarna är träreglar, liggande eller stående, med råspont utanpå (17mm) stående eller liggande (beroende på riktningen på reglarna bakom) utanpå blir det gips 13mm, som skruvas i råsponten.

Jag klinkrar nu golvet, utom raden närmast väggen.

Innan jag klinkrar raden närmast väggarna, så tänker jag montera råsponten först, så jag även kan fästa råsponten i syllen som ligger ovanpå betonggolvet.

Det jag undrar över nu, är om jag ska sätta gipsen före eller efter jag klinkrar sista raden? Tänker ha en golvlist sedan efter klinkersen och väggipset är klart.

Jag funderar på att klinkra innan jag sätter väggipsen, klinkersen kapar jag några mm från råsponten i så fall, är det någon nackdel med att göra så?

Klinkersen kommer då att sticka in en bit under gipsen, och gipset kommer några mm ovanför klinkersen.

Om jag i stället sätter gipsen först, hamnar den nån cm ovanför betonggolv/flytspackel
    Flytspacklet är mellan noll och 14mm tjockt, och klinkersen kommer att vara så pass i våg, att man inte märker nåt med ett 120cm vattenpass, klinkersen kommer då att kapas några mm ifrån väggipset.

Några råd?

Jag har 2,70 i takhöjd och det går även upp i nock på halva taket, så en del väggar är högre än 2,70. Jag har tänkt att använda gipsskivor som är 2,70 där väggarna är 2,70 så det är väl en viss risk att 2,70 skivorna behöver kapas nån cm.

Det blir gips i taket det sista, och jag kommer att sätta remsa och spackla i vägg/tak vinkeln, och sen måla vägg och tak.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20190713_185531106.jpg

Är det även nån som vet hur man brukar göra med plasten under syllarna, som jag tillfälligt vikit upp och fäst i råsponten? (Den ska ju kapas bort det mesta av, förstår jag ju, hade jag lagt parkett så skulle den ju fortsatt under parketten, utan att kapas)

Redigerat 14 jul 01:41
  2. B
    Medlem · Nivå 18
    I framtiden kan man vilja byta klinkers till något annat och med din föreslagna lösning låter det som att man då kommer är bli väldigt arg på den som gör att man också måste riva bort väggarnas gipsskivor.

3. Hojte
    Nybyggare · Nivå 7
    Du kommer ju ändå ha golvlist sen ju så det är väl bara att sätta gipsen först, annars om du inte ville ha en golvlist skulle jag satt klinkers först för att få ett snyggt avslut mot väggen. Men nu kommer ju Golvlister dölja det (y)

4. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    Jag har ju räknat med att jag är tvungen att ha golvlister, men nu blir jag lite nyfiken på om jag kan slippa det?

Och hur får man till det snyggast utan golvlister?

Jag skulle ju kunna ställa gipsen direkt på klinkersen, men det är väl inte bra med direktkontakt mellan två stumma material.
    Det är 95 kvadrat med klinkers, så då skulle jag ju slippa golvlister i halva huset.

Redigerat 14 jul 14:57
  5. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 9
    Det blev fel.

Redigerat 14 jul 19:37
  6. Hojte
    Nybyggare · Nivå 7
    Gipsen är ju inte stum i den bemärkelsen iom den sitter på trä. Men nackdelen om du kör gipsen direkt emot är ju att det blir märken på gipsen när du dammsuger och sådant.

Men kan ju bli snyggt, men blir lite svårare att spackla och sen får man ju foga längs med gipsen och kaklet annars känns det som att det kan bli damm fälla där nere. Har inte själv gjort det.

7. Snailman
    Medlem · Nivå 15

Blir det inte snyggt etc, så är det ju inte värre än att man kan montera en golvlist i ett senare skede.

Har börjat montera klinkers så de kommer under blivande väggips idag.

IMG_20190715_175149743_HDR.jpg

• Laddar…
  8. Snailman
    Medlem · Nivå 15
  9. U
    Medlem Nivå 1
    Tänkte inte skriva något egentligen men efter att ha sett ditt verk i sista delen så var jag bara tvungen att säga att jag är riktigt imponerad. Snyggt!

10. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    Tack!
    IMG_20190727_135246691.jpg

Pilen mot norr är 55cm och de andra 40cm.

Tyckte färgerna kontrasterade för mycket mot golvet i övrigt, men har vant mig nu.

Har lagt alla hela plattor nu, så har börjat använda kakelskäraren jag köpte för nån knapp hundring när Harald Nyborg la ner, och det gick över förväntan, tyvärr tar den bara 40cm, så går bara att kapa dem på tvären med den.
    Men gick så bra, att jag funderar på att köpa en som klarar 60cm då jag har drygt 30 st som ska kapas på längden och vore skönt att slippa använda vattensågen.

11. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    Klinkersen är 30x60cm, på korta hållet gick det med kakelkapen för en hundring, men den var för liten för att kunna kapa dem på längden, och ville inte vattensåga dem, eller använda vinkelslipen (dammigt)

Så köpte en kakelkap som klarade 60cm

IMG_20190731_121850694.jpg
    IMG_20190731_121949802.jpg

Köptes på Jula för 799 kr, många hade skrivit bra omdömen om den där.

Har kapat ett 15-tal och misslyckades bara med en. Den sparar en hel del tid jämfört med att såga.

Sigma är säkert bättre, men hade blivit väl mycket pengar.

12. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    • Laddar…
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka