Inte riktigt svar på din fråga, men jag skulle sky probau som pesten. Jag har testat probau på mindre ytor, men mer svårjobbbat spackel får man leta efter. (min erfarenhet)

Efter lite förhandling med Beijer kunde jag få fiberarmerat Weber floor 4020(? Om jag minns rätt) för samma pris som bauhaus tog för probau. Bara ett tips..
 
Det är väl fullt görbart, jag och frun spacklade upp 10 kvm på under två timmar sist vill jag minnas. Använde combimix cm720 från lokala Beijer för 125 kr säcken.
 

Bästa svaret

N noone70 skrev:
Jag ska flytspackla ett golv på 32 kvm och jag har tänkt använda Probaus flytspackel.

[länk]

Helst skulle jag vilja spackla 15mm, men 10mm räcker. Dvs 43 eller 29 säckar spackel.

Är det något som man fixar själv om man är 2st med rätt logistik?
Kan man spackla i två omgångar, 7-8 mm åt gången?
Fler än 20 säckar tycker jag blir stressigt, jag hade spacklat 7-8mm åt gången.
Har flytspacklat 90 kvm i vårt hus för att få en jämn yta före golvläggning.
Spikskor och piggroller tycker jag är ett måste, det gör stor skillnad om man vill ha det plant.
Använde Uniplan, funkar bra!
https://www.hornbach.se/shop/MEGA-LINE-Megaplan-golvspackel-20-kg/7766239/artikel-detaljer.html
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Jag har börjat efterforska lite mer nu och inser snart att alla spackel fungerar inte på träunderlag och de som funkar på trä är oftast snabbhärdande och/eller rätt dyrt.
Iom att jag ska spackla en större yta så vill jag helst inte ha snabbhärdande
Kan man spackla först ett varv med spackel som fungerar på träunderlag och köra med ett billigare spackel som eg inte fungerar på trä på de efterkommande lagren?
 
N noone70 skrev:
Jag har börjat efterforska lite mer nu och inser snart att alla spackel fungerar inte på träunderlag och de som funkar på trä är oftast snabbhärdande och/eller rätt dyrt.
Iom att jag ska spackla en större yta så vill jag helst inte ha snabbhärdande
Kan man spackla först ett varv med spackel som fungerar på träunderlag och köra med ett billigare spackel som eg inte fungerar på trä på de efterkommande lagren?
Uniplan fungerar utmärkt på trä, och kostar inte skjortan.
Vad ska du ha för ytskikt sen när du spacklat?
 
De flesta spackel ska spacklas minst 12-15mm med nät på träbjälklag för att inte spricka i ett lager. Men 45 säck är en dålig idé att ge sej på om man bara är två man.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Uniplan fungerar utmärkt på trä, och kostar inte skjortan.
Vad ska du ha för ytskikt sen när du spacklat?
Det blir parkettgolv
Vilken uniplan tänker du på?
 
N noone70 skrev:
Det blir parkettgolv
Vilken uniplan tänker du på?
Den jag länkade till i inlägg #4
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Den jag länkade till i inlägg #4
Ok, tack!
 
Hej igen

Jag har nu kontrollmätt nivåerna på golvet med rotationslaser och det varierar 12mm mellan högsta och lägsta punkt(se bild)
Är det normala värden på en relativt nybyggd tillbyggnad (grunden gjöts för drygt 2 år sen, stommen var på plats för knappt två år sen)
Mätresultat med siffror markerade på papper som visar nivåskillnader i golvet mätta med rotationslaser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ja.
Tack!
 
En sista fråga (förhoppningsvis)

Med tanke på att höjdskillnaderna är så blir det svårt att dela upp flytspackligen i flera lager.

Om jag skulle dela upp spacklingen av rummet i 3 delar, skulle det fungera?
 
Va det inte träbjälklag du skulle spackla på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.