Byggahus.se

Sviktande parkett

1. C
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Har nyligen lagt in ett parkettgolv (flytande barlinek) nu när det blivit varmare har det börjat svikta. Anledningen är ojämnt underlag då jag kollat så det inte ligger emot någon vägg. Allt ligger på plats och lister är uppe. Har dock tagit bort i närheten av en dörr enligt bild.
    Där går det att lyfta golvet en bit. Kan man få upp fogarna utan att börja från rätt ände? Eller finns något annat smart tips för att jämna ut. Svikten är precis utanför öppningen.

2. C
    Medlem Nivå 1
    Har öppnat upp från källaren och ska försöka underifrån. Någon som har några bra tips?

3. andreascarlsson
    Medlem Nivå 6
    Menar du att det är det enda stället det sviktar på, och att det inte var så från början? Och du är säker på att det inte har expanderat ut mot någon vägg och lyft sig själv?
    Jag skulle lyft golvet en aning och skjutit in gråpapp eller golvskum (eller vad det heter, sånt där skumgummimaterial som man ibland lägger under golv för att bland annat jämna ut ojämnheter och göra det tystare att gå på). Om det nu är golvet under parketten som är ojämnt.

Alternativt, om du är 100% säker på att det är parketten som har skjutit i höjden så borde man kunna forcera ner det med listen som du har tagit bort.

Trä är ju ett levande material, i alla ledder, men det är klart att det är jobbigt när det plötsligt blir en luftgrop mitt i sättningen... :/

4. C
    Medlem Nivå 1
    Finns fler ställen som sviktar lite (börjar bli knäpp och går och känner hela tiden, haha)
    Är inte helt säker på om det var från början eller inte.

Jag borrade hål från källaren och sprutade upp gipsbruk, det har blivit bättre men inte helt perfekt, men det här kan jag leva med. Ska avvakta och se vad som händer under andra årstider nu.

Misstänker att det är flera anledningar till svikten.
    * Tröskellös hall med vardagsrum (antar att ett golv expanderar mer ju mer kvadratmeter som är utlagt) hade distans mot vägg när golvet lades och har kollat på några ställen och då har det tyvärr varit bra.
    * Underarbetet skulle gjorts noggrannare.
    * Undergolvet (golvbrädor) är spikat och vissa spikar har tryckt upp parkettgolvet när träet har svält. Aldrig hört talas om innan men såg det på samma ställe som bilden är tagen.