Hej, har ett clicktec golv, ett sånt här: https://www.hornbach.se/shop/Parket...t-mattlackad-ek/8675307/artikel-detaljer.html

Anvisningarna som kom med golvet visar att man ska lägga kortändarna bredvid varandra och sedan banka ihop. Se bild.

Hornbachs kundtjänst sa att man ska vinkla 70 grader och sedan "klicka in". Även deras video om golvläggning visar detta.

I en annan tråd skriver en Byggahus-medlem att de behövde banka in kortändarna.

Ser ni hur man ska göra? Jag har givetvis testat båda råden utan framgång. Men jag har inte bankat med världens kraft då jag inte vill skada golvet. Jag har använt slagjärn och hammare för att banka.

• Närbild på ej ihopsatt ekparkettgolv med synlig klickfog över gul och vit matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av instruktioner för golvläggning med clicktec-system där bitar ska passas ihop.
    Skapa konto
Har du kollat så att det inte ligger skräp i spåret?

A Avemo skrev:
Har du kollat så att det inte ligger skräp i spåret?
Ja det är inget skräp i spåret.

Jag har lagt ett enda klickgolv och satte ihop alla kortändar och sedan långsidan mot förra "brädan"
Om man skulle göra så vet jag inte men det fungerade.

Protte

• Gilla
somesundaymorning
  • Laddar…
Jag har faktiskt fått ihop en kortände nu. En enda. Fick banka hårt. Nästa verkar helt omöjlig med slagjärnet.

Protte, det var ett bra tips att först sätta ihop ändarna och sen mot långsidan. Tror det kan hjälpa.

Hörrni, Hur kan jag få till större kraft än med hammare och slagjärn? Väggen är ju i vägen för att få större sving plus jag är inte så stark.

TeroM TeroM skrev:
Du behöver använda ett parkettjärn, tex.

[länk]
TeroM, jag trodde detta var rätt? Fick med i ett tarkett-kit. Det är denna jag har använt.

• En blå slagkloss från Tarkett och ett avskalat verktyg på ett rutigt underlag.
    Skapa konto
S somesundaymorning skrev:
TeroM, jag trodde detta var rätt? Fick med i ett tarkett-kit. Det är denna jag har använt.
japp, fyrkantiga är slagklossen du använder när du har plats att slå utifrån, järnet när det är tight. Du skulle kanske ha ett längre järn om du inte får plats att svinga med den du har.

• Gilla
somesundaymorning
  • Laddar…
Yes det är väldigt tight. Det är ett bra tips.

Och enligt din bild skall du ha en slagkloss med skåra för att inte förstöra sponten på brädan

Redigerat:
  • Gilla
somesundaymorning
  • Laddar…
Jag har en sån här liggande ...

Liggande vinkelhake mot träbakgrund med tumstock och borr i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
somesundaymorning
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Jag har en sån här liggande ...

[bild]
Ska se om jag kan hitta en sån slagkloss med skåra.

Mm, en sån ser bra ut. Din är från Tarkett. Ska leta

S somesundaymorning skrev:
Ska se om jag kan hitta en sån slagkloss med skåra.

Mm, en sån ser bra ut. Din är från Tarkett. Ska leta
finns på bygghandeln i olika modeller. Hittar du ingen lång nog kan du köpa min, om du har vägarna förbi Täby. Oanvänd då det inte behövs till mitt golv.

Redigerat:
  • Gilla
somesundaymorning
  • Laddar…
Du kan också ta en spillbit från golvet och kapa till och som jackar i sponten om du behöver knacka på plats, en för långsida respektive kortsida. Brukar bli sådan över efter första varvet utifrån att man får kapa till på längden eller bredd för att få en bra läggning utan korta/små bitar som avslut, för du har väl räknat på din läggning för att undvika det:cool:
På kortsidan mot vägg brukar jag sätta en skiv/träbit som skydd och sedan pressa på plats med kofot, gäller också sista varvet mot vägg.

• Gilla
somesundaymorning
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du kan också ta en spillbit från golvet och kapa till och som jackar i sponten om du behöver knacka på plats, en för långsida respektive kortsida. Brukar bli sådan över efter första varvet utifrån att man får kapa till på längden eller bredd för att få en bra läggning utan korta/små bitar som avslut, för du har väl räknat på din läggning för att undvika det:cool:
På kortsidan mot vägg brukar jag sätta en skiv/träbit som skydd och sedan pressa på plats med kofot, gäller också sista varvet mot vägg.
Det är ett så litet rum så har typ inga spillbitar (brädorna är 2 meter och rummet 3 meter) och följt anvisningarna att inte få mindre än 20 cm på en bräda. Får offra en och såga till. Det var bra tips. Också det om kofot.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.