Medlem
· stockholm
· 105 inlägg
Hej, har ett clicktec golv, ett sånt här: https://www.hornbach.se/shop/Parket...t-mattlackad-ek/8675307/artikel-detaljer.html
Anvisningarna som kom med golvet visar att man ska lägga kortändarna bredvid varandra och sedan banka ihop. Se bild.
Hornbachs kundtjänst sa att man ska vinkla 70 grader och sedan "klicka in". Även deras video om golvläggning visar detta.
I en annan tråd skriver en Byggahus-medlem att de behövde banka in kortändarna.
Ser ni hur man ska göra? Jag har givetvis testat båda råden utan framgång. Men jag har inte bankat med världens kraft då jag inte vill skada golvet. Jag har använt slagjärn och hammare för att banka.
Anvisningarna som kom med golvet visar att man ska lägga kortändarna bredvid varandra och sedan banka ihop. Se bild.
Hornbachs kundtjänst sa att man ska vinkla 70 grader och sedan "klicka in". Även deras video om golvläggning visar detta.
I en annan tråd skriver en Byggahus-medlem att de behövde banka in kortändarna.
Ser ni hur man ska göra? Jag har givetvis testat båda råden utan framgång. Men jag har inte bankat med världens kraft då jag inte vill skada golvet. Jag har använt slagjärn och hammare för att banka.
Medlem
· stockholm
· 105 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag har lagt ett enda klickgolv och satte ihop alla kortändar och sedan långsidan mot förra "brädan"
Om man skulle göra så vet jag inte men det fungerade.
Protte
Om man skulle göra så vet jag inte men det fungerade.
Protte
Medlem
· stockholm
· 105 inlägg
Jag har faktiskt fått ihop en kortände nu. En enda. Fick banka hårt. Nästa verkar helt omöjlig med slagjärnet.
Protte, det var ett bra tips att först sätta ihop ändarna och sen mot långsidan. Tror det kan hjälpa.
Hörrni, Hur kan jag få till större kraft än med hammare och slagjärn? Väggen är ju i vägen för att få större sving plus jag är inte så stark.
Protte, det var ett bra tips att först sätta ihop ändarna och sen mot långsidan. Tror det kan hjälpa.
Hörrni, Hur kan jag få till större kraft än med hammare och slagjärn? Väggen är ju i vägen för att få större sving plus jag är inte så stark.
Du behöver använda ett parkettjärn, tex.
https://www.hornbach.se/shop/Parkettjarn-Proffs/7352132/artikel-detaljer.html
och hamra på klossen på skaftet.
https://www.hornbach.se/shop/Parkettjarn-Proffs/7352132/artikel-detaljer.html
och hamra på klossen på skaftet.
Medlem
· stockholm
· 105 inlägg
japp, fyrkantiga är slagklossen du använder när du har plats att slå utifrån, järnet när det är tight. Du skulle kanske ha ett längre järn om du inte får plats att svinga med den du har.S somesundaymorning skrev:
Medlem
· stockholm
· 105 inlägg
Yes det är väldigt tight. Det är ett bra tips.
Medlem
· stockholm
· 105 inlägg
Du kan också ta en spillbit från golvet och kapa till och som jackar i sponten om du behöver knacka på plats, en för långsida respektive kortsida. Brukar bli sådan över efter första varvet utifrån att man får kapa till på längden eller bredd för att få en bra läggning utan korta/små bitar som avslut, för du har väl räknat på din läggning för att undvika det
På kortsidan mot vägg brukar jag sätta en skiv/träbit som skydd och sedan pressa på plats med kofot, gäller också sista varvet mot vägg.
På kortsidan mot vägg brukar jag sätta en skiv/träbit som skydd och sedan pressa på plats med kofot, gäller också sista varvet mot vägg.
Medlem
· stockholm
· 105 inlägg
Det är ett så litet rum så har typ inga spillbitar (brädorna är 2 meter och rummet 3 meter) och följt anvisningarna att inte få mindre än 20 cm på en bräda. Får offra en och såga till. Det var bra tips. Också det om kofot.A AndersS skrev:Du kan också ta en spillbit från golvet och kapa till och som jackar i sponten om du behöver knacka på plats, en för långsida respektive kortsida. Brukar bli sådan över efter första varvet utifrån att man får kapa till på längden eller bredd för att få en bra läggning utan korta/små bitar som avslut, för du har väl räknat på din läggning för att undvika det