Hej,

Jag har ett 28m2 stort rum i källaren där jag bytat ut ett plastmatta mot klinkers(15x60).

gohIkN3.jpg

Fogarna mot väggarna är minimala, oftast mindre än 4mm men det finns en fog som är upp till 1.2 cm som ni kan se här
2znjJCh.jpg

Plattorna är inte perfekt höjdmässigt vilket gör att om jag bara lägger en trälist så kommer det synast att vissa plattor inte ligger på rätt höjd så någon typ av fog eller flexibel list behövs där. Viktiga är dock att det andas bra efter som det trotts allt är i en källare.

Första tanken var såklart vit trälist med en distans från väggen på kanske 2-3 mm för att andas men det är trä och sådant ska man generellt inte ha i en källare.

Några förslag?

Du kan inte hitta en golvlist som täcker en sådan bredvid glipa.

Såga till en klinker bit och lägg i, det borde inte vara av behov att sätta golvlist på ett klinkergolv om man lägger med omsorg.

Den biten som ska ligga där kommer såfall vara typ 5-7 mm så verkligen inte lätt att få till bra men det kan säkert gå.

List måste jag lägga, det var beräknat från början och jag har list i det andra vardagsrummet i källarne(som har flytande golv(trä)). Tittar man inne vid väggen så går inte alla klinkers perfekt och det har jag inte häller siktat på efter som det är beräknat med list. Tror dessutom att rummet känns mindre källare om man sätter golv och taklist.

Sätt vanlig målad trälist på distanser. Det funkar utmärkt.

largab skrev:
Sätt vanlig målad trälist på distanser. Det funkar utmärkt.
Låter bra, hur gör man för att få det snyggt mellan klinkers och list? Vill gärna inte se glipor på var och varannan platta.

• Gilla
hedstrom
  • Laddar…
Vit mjukfog mellan list och plattor ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.