Hej!

När jag flyttade tvättmaskinen och torktumlaren runt i suterrängplanets torkrum, lyftade jag de "provisoriska" golvplattorna och plötsligt kom jag ihåg varför lade jag de för 10 år sedan...

Den gröna golvfärgen håller på släppa från betongplattan! :(
Det var på visa antagligen högtraffikerade ställe och nu även punktvis där som golvplattornas plastpinnor kom i kontakt (se bifogade bilder!)

Villan är byggd 1969 och externdränerad ordentlig någon gång i 00-talet efter vattenskador genom väggarna som står under marknivån mot tomtens bak-/högsida. Betongplattan räknas som icke isolerad antar jag för vi träffade bara en transparent plastfolie vid tidigare golvbrunnbyte.

Vad gör man nu?

Slippa bort till ren betong och silikatfärg som andas?
2-komponents epoxyfärg? Är epoxyfärg verkligen diffusionsöppen?
Skall man gå all-in och lägga klinkers på?

Förresten finns det risk för asbest i en sån gammal betongfärg?

Tack på förhand!
Dimi
 
  • Tvättstuga med tvättmaskin och torktumlare på trägolvplattor, skadad grön färg på betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20210101_180418.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20210101_180429.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag våttorkade golvet fick vattnet i hinken en grön nyans...
 
  • Städhink med grått överliggande galler och en röd mopp, fylld med gröntonat vatten på ett brunaktigt kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gröntonat vått golv med trämoduler och tvättmaskin i ett hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20210101_181155.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett grönt golv med flagnande färg och tydliga tecken på slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipa bort och lägg klinkers.
 
  • Gilla
Dimitris76
  • Laddar…
Är alltså klinkers det ända alternativet?

För jag har 2 stora rum till i källaren med samma golvproblem. Det blir svindyrt...
 
Lägg tillbaks de provisoriska plattorna och låtsas som det regnar?
 
  • Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
Skrapa bort all flagnande färg och lägg tillbaka plattorna är det billigaste!
 
  • Gilla
Dimitris76
  • Laddar…
M Maestrono skrev:
Lägg tillbaks de provisoriska plattorna och låtsas som det regnar?
Håller med. Dammsug på sin höjd och titta aldrig efter igen. En amatörgissning är att det kanske beror på lite fukt tillsammans med plattorna som skaver lite. Men det lät ju knappast spela någon roll.
 
Att skrapa bort färgen och täcka igen med golvplattorna verkar som det lättaste/billigaste alternativet.

Frågan är vad är det ljusare grönfärgade skicktet som ligger under? Är det bara pigment som färgade betongen?
Kan det finnas asbest eller något annat farligt i de här gamla färgen från 70-talet?
 
  • Spackel skrapar bort grönt skikt från betonggolv vid renovering, trägolvplattor delvis synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett delvis skrapat golv med gammal grön färg och synlig betongunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis avskrapad grön färg på betonggolv med kant av trägolvplattor, eventuell asbestfråga från 70-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det kan du aldrig veta. Men varför inte bara dammsuga det som är löst, lägg tillbaka plattorna och njut av en kall ikväll :) Eller har det uppstått några andra problem i och med färgsläppet?

Edit: du kan ta reda på det genom att skicka in ett prov. Kostar några hundralappar.
 
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Det kan du aldrig veta. Men varför inte bara dammsuga det som är löst, lägg tillbaka plattorna och njut av en kall ikväll :) Eller har det uppstått några andra problem i och med färgsläppet?

Edit: du kan ta reda på det genom att skicka in ett prov. Kostar några hundralappar.
För man får inte skrapa löss och dammsuga färgen om den innehåller asbest...
 
Ser ut som ett vanligt målat golv som är ommålat utan korrekt förarbete vill du måla så behöver du slipa bort allt färg innan
 
  • Gilla
Johan Arkitekten Engström och 1 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ser ut som ett vanligt målat golv som är ommålat utan korrekt förarbete vill du måla så behöver du slipa bort allt färg innan
Jag lutar mer åt det quick'n'dirty way.
Skrapa bort allt som ligger löst och gömma igen allt under trägolvplattor.

Det är farliga ämnen som vill utesluta dock...
Har ni hört talas något om golvfärg?
 
Aldrig hört att det skulle finnas asbest i sån golv färg så skrapa du det som är löst
 
Fick svar från Evema.se.
Ingen asbest! :)
 
  • Gilla
roggabear och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.