Hej!
När jag flyttade tvättmaskinen och torktumlaren runt i suterrängplanets torkrum, lyftade jag de "provisoriska" golvplattorna och plötsligt kom jag ihåg varför lade jag de för 10 år sedan...
Den gröna golvfärgen håller på släppa från betongplattan!
Det var på visa antagligen högtraffikerade ställe och nu även punktvis där som golvplattornas plastpinnor kom i kontakt (se bifogade bilder!)
Villan är byggd 1969 och externdränerad ordentlig någon gång i 00-talet efter vattenskador genom väggarna som står under marknivån mot tomtens bak-/högsida. Betongplattan räknas som icke isolerad antar jag för vi träffade bara en transparent plastfolie vid tidigare golvbrunnbyte.
Vad gör man nu?
Slippa bort till ren betong och silikatfärg som andas?
2-komponents epoxyfärg? Är epoxyfärg verkligen diffusionsöppen?
Skall man gå all-in och lägga klinkers på?
Förresten finns det risk för asbest i en sån gammal betongfärg?
Tack på förhand!
Dimi
När jag flyttade tvättmaskinen och torktumlaren runt i suterrängplanets torkrum, lyftade jag de "provisoriska" golvplattorna och plötsligt kom jag ihåg varför lade jag de för 10 år sedan...
Den gröna golvfärgen håller på släppa från betongplattan!
Det var på visa antagligen högtraffikerade ställe och nu även punktvis där som golvplattornas plastpinnor kom i kontakt (se bifogade bilder!)
Villan är byggd 1969 och externdränerad ordentlig någon gång i 00-talet efter vattenskador genom väggarna som står under marknivån mot tomtens bak-/högsida. Betongplattan räknas som icke isolerad antar jag för vi träffade bara en transparent plastfolie vid tidigare golvbrunnbyte.
Vad gör man nu?
Slippa bort till ren betong och silikatfärg som andas?
2-komponents epoxyfärg? Är epoxyfärg verkligen diffusionsöppen?
Skall man gå all-in och lägga klinkers på?
Förresten finns det risk för asbest i en sån gammal betongfärg?
Tack på förhand!
Dimi
När jag våttorkade golvet fick vattnet i hinken en grön nyans...
Är alltså klinkers det ända alternativet?
För jag har 2 stora rum till i källaren med samma golvproblem. Det blir svindyrt...
För jag har 2 stora rum till i källaren med samma golvproblem. Det blir svindyrt...
Produkter som diskuteras: "Skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Att skrapa bort färgen och täcka igen med golvplattorna verkar som det lättaste/billigaste alternativet.
Frågan är vad är det ljusare grönfärgade skicktet som ligger under? Är det bara pigment som färgade betongen?
Kan det finnas asbest eller något annat farligt i de här gamla färgen från 70-talet?
Frågan är vad är det ljusare grönfärgade skicktet som ligger under? Är det bara pigment som färgade betongen?
Kan det finnas asbest eller något annat farligt i de här gamla färgen från 70-talet?
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Det kan du aldrig veta. Men varför inte bara dammsuga det som är löst, lägg tillbaka plattorna och njut av en kall ikväll
Eller har det uppstått några andra problem i och med färgsläppet?
Edit: du kan ta reda på det genom att skicka in ett prov. Kostar några hundralappar.
Edit: du kan ta reda på det genom att skicka in ett prov. Kostar några hundralappar.
För man får inte skrapa löss och dammsuga färgen om den innehåller asbest...Chrissofsweden skrev:
Produkter som diskuteras: "skrapa färgen"
Färgskrapa Ergo 65 mm Bahco
Tvåhands färgskrapa
401 kr inkl moms
Läs mer
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Ser ut som ett vanligt målat golv som är ommålat utan korrekt förarbete vill du måla så behöver du slipa bort allt färg innan
Jag lutar mer åt det quick'n'dirty way.Andreas_kalmar skrev:
Skrapa bort allt som ligger löst och gömma igen allt under trägolvplattor.
Det är farliga ämnen som vill utesluta dock...
Har ni hört talas något om golvfärg?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Aldrig hört att det skulle finnas asbest i sån golv färg så skrapa du det som är löst
Fick svar från Evema.se.
Ingen asbest!
Ingen asbest!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden










