Vi har bytt golvspån i undervåningen och nu är det dags att lägga laminatgolv. Skulle behöva tips på lösningar vid två olika ställen.

Vid trappen: Lägger man golvet under trappen eller tar man ut runtom? Hur gör jag med ändstolpen? Jag funderar på att lägga golv under vagnsstyckena men ta ut runt ändstolpen.
Renoverat rum med nytt golvspån vid vit trappa, frågor om laminatgolvläggning vid trappstolpe och tröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med nytt golvspån och vitmålad trappa, golvläggning påbörjas, funderingar kring ändstolpen och tröskeln.
Skapa konto

Tröskeln till badrum: Gamla golvspånet var tunnare än det nya och det nya laminatgolvet är tjockare än den gamla plastmattan. Det gör att jag inte kan lägga golvet under tröskeln. Hur löser jag det snyggast? Är inte främmande för att byta ut tröskel och dörrkarm om det blir bäst.
Tröskel vid badrumsdörr med gammalt tunnare golvspån och nyare tjockare laminatgolv.
Skapa konto
Tröskel vid dörröppning visar mötet mellan gammalt golv och nytt underlag.
Skapa konto

• Gilla
jBergeling
  • Laddar…
BirgitS
S stalf skrev:
Vid trappen: Lägger man golvet under trappen eller tar man ut runtom? Hur gör jag med ändstolpen? Jag funderar på att lägga golv under vagnsstyckena men ta ut runt ändstolpen.
Är det ett golv som ska vara flytande och ändrar storlek med luftfuktighet?
Då får det inte låsas fast av något utan ska läggas enligt instruktionen med mellanrum mot allt fast oavsett om det är en vägg, rör eller delar till trappan.
S stalf skrev:
Är inte främmande för att byta ut tröskel och dörrkarm om det blir bäst.
Trösklar byter man ofta ut och din verkar redan bestå av två delar. Dörrkarmar kan man försöka såga av nedtill.

Vi la nyligen laminatgolv i hallen och vi la det runt trappen och med ca 6-8mm mellanrum och la sedan dit kvartslist för att dölja glipan.
Och målade kvartslist så att den matchade trappan
Nyinstallerat laminatgolv i hall med trappa, verktyg och distansklossar synliga, kvartslist ej i bild.
Skapa konto
Nylagt laminatgolv i en hall med kvartslist vid trappan som matchar trappans färg.
Skapa konto
Nyinstallerat laminatgolv i en hall med vita väggar och en trappa, samt en målad kvartslist vid trappan.
Skapa konto
Laminatgolv med kvartslist vid trapp, mellanrum dolt, list målad för att matcha trappan.
Skapa konto

• Gilla
Aser och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.