Vi har bytt golvspån i undervåningen och nu är det dags att lägga laminatgolv. Skulle behöva tips på lösningar vid två olika ställen.
Vid trappen: Lägger man golvet under trappen eller tar man ut runtom? Hur gör jag med ändstolpen? Jag funderar på att lägga golv under vagnsstyckena men ta ut runt ändstolpen.
Tröskeln till badrum: Gamla golvspånet var tunnare än det nya och det nya laminatgolvet är tjockare än den gamla plastmattan. Det gör att jag inte kan lägga golvet under tröskeln. Hur löser jag det snyggast? Är inte främmande för att byta ut tröskel och dörrkarm om det blir bäst.
Vid trappen: Lägger man golvet under trappen eller tar man ut runtom? Hur gör jag med ändstolpen? Jag funderar på att lägga golv under vagnsstyckena men ta ut runt ändstolpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Tröskeln till badrum: Gamla golvspånet var tunnare än det nya och det nya laminatgolvet är tjockare än den gamla plastmattan. Det gör att jag inte kan lägga golvet under tröskeln. Hur löser jag det snyggast? Är inte främmande för att byta ut tröskel och dörrkarm om det blir bäst.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Är det ett golv som ska vara flytande och ändrar storlek med luftfuktighet?S stalf skrev:
Då får det inte låsas fast av något utan ska läggas enligt instruktionen med mellanrum mot allt fast oavsett om det är en vägg, rör eller delar till trappan.
Trösklar byter man ofta ut och din verkar redan bestå av två delar. Dörrkarmar kan man försöka såga av nedtill.S stalf skrev:
Vi la nyligen laminatgolv i hallen och vi la det runt trappen och med ca 6-8mm mellanrum och la sedan dit kvartslist för att dölja glipan.
Och målade kvartslist så att den matchade trappan
Och målade kvartslist så att den matchade trappan
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in