Hej,

Jag la Moelven Arctic i Juni förra året i två rum, i grabbens rum ser det ut som på bilderna. Tendenserna till detta kom i slutet på december. Aldrig sett något liknande...
Vad kan man göra för att få ordning på detta på smidigaste sätt?

En detaljbild av ljusa trägolvplankor med en markant skarv och glipa mellan dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ljusa Moelven Arctic trägolv med synliga sprickor och skarvar på enstaka plankor, indikerar potentiell skada eller felaktig installation.
Skapa konto

Skada på Moelven Arctic trägolv med synlig spricka mellan plankorna.
Skapa konto

Golv med Moelven Arctic träpaneler som uppvisar missfärgningar och svällning i skarvarna.
Skapa konto

Har du lagt golvet så det kan röra sig fritt från väggar och lister? För om det sitter fast mot nåt så kan rörelsen i golvet göra att de spricker isär sådär.

Det finns luft mot alla väggar. Däremot finns det platsbyggda hyllor/garderober på två ställen. lägger med en skiss med siffror som ska motsvara bilderna.

3D-skiss av ett rum med numrerade positioner för platsbyggda hyllor/garderober.
Skapa konto

Golvvärme?

Är stommen till garderoberna skruvade i golvet?

Ingen golvvärme. Ja, stommarna skruvade i golvet.

Risken som jag förstår det är att du "låser" fast golvet under garderoben så att det inte finns en rörelsemån. Byggdes garderoben samtidigt som ni la in golvet?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Problemet är nog tyvärr garderoberna. Där sitter golvet fast o när de vill bortåt så rycker de sakta isär skarvarna. Du kan inte lossa på garderoberna och kapa golvet så de går fritt och försöka knacka ihop dem brädor som delat sig i skarven?

Ja, vi byggde nya platsbyggda där de gamla stått. Jag förstår problemet... Ska se om man kan lägga några snitt för "frigöra" golvet från platsbyggda garderoberna utan att det skapar andra problem...

Det är torrt på vintern! golven krymper. Kolla på det i sommar igen. Golvet sitter ju skruvat, så att det är garderoberna tror jag inte på (plankorna sitter ju fast i golvet under).
Min 80 år gamla stavparkett beter sig likadant, springor på vintern som går ihop på sommaren.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
gusvo085 skrev:
Det är torrt på vintern! golven krymper. Kolla på det i sommar igen. Golvet sitter ju skruvat, så att det är garderoberna tror jag inte på (plankorna sitter ju fast i golvet under).
Min 80 år gamla stavparkett beter sig likadant, springor på vintern som går ihop på sommaren.
Såg nu skruvhuvudet.

Den enda lösningen är nog att sätta in luftfuktare.
Eller att våtskura golvet morgon och kväll :p

Vårt golv är likadant. Inga springor på sommaren och stora på vårvintern. Det är väl nackdelen/charmen med massiva trägolv.

Kanske ska avvakta och ser hur det ser ut i augusti innan jag vidtar några åtgärder... hmm.. :)
Våtskura har slagit mig, dock inte 2ggr per dag....:wow:

Redigerat:
Har du lackat med vattenbaserad lack?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.