Hej!

Jag har ett par frågor angående användning av masonit för att jämna ut ett sluttande undergolv (plankgolv/råspånt).

Jag har tagit ned en vägg mellan kök och hall och fick därmed ett ca 250 cm långt hål mellan de båda golvpartierna. Hålet är nu ifyllt och nästa steg är att jämna av nivåskillnaden mellan undergolvet i kök och hall innan läggning av 12mm Rotgolv/Renoveringsgolv (spontad spånskiva) och sedan ett nytt Baseco 14mm massivt trägolv. Nivån på undergolvet är ganska jämn utmed väggarna, men golvet i hallensluttar nedåt åt det håll där skiljeväggen tidigare suttit och det är därmed en höjdskillnad på ca 7-9 mm i mötet. Jag har för avsikt att fylla upp svackan med masonitskivor. Masonitskivorna är 2,4 mm tjocka.

Så här ser mötet mellan golven ut nu.
Nivåskillnad mellan köks- och hallgolv med vattenpass som visar sluttningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser så är det en tydlig glipa mellan vattenpass och golv med början i skarven mellan kök och hall. Glipan avtar i jämn resning åt vänster där alltså ytterväggen står.

Fråga 1: Kan jag fylla ut svackan genom att lägga masonitskivor som en 'trappa' dvs, 3 st masonitskivor där svackan är som djupast och 2 respektive 1 st där svackan avtar? Behöver jag hyvla av höjdskillnaden mellan de olika nivåerna på masonit, eller kommer Rotgolvet att klara av att jämna ut den skillnaden?

Fråga 2: Jag har förstått att om man skall lägga matta eller laminatgolv, så skall man skall först fukta masoniten, samt sedan spika den tätt, för att den inte skall expandera och välva sig senare. -Gäller detta även om man skall lägga Rotgolv och därefter massivt trägolv? Rotgolvet skall skruvas ned i det gamla undergolvet och plankgolvet skall spikas. -Borde inte detta räcka för att hålla masoniten på plats och hindra att den välver sig?


Så här tänker jag mig masoniten lagd som en "trappa":
Masonitskivor i olika tjocklekslager för att jämna ut ett sluttande plankgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tacksam för alla tips!

/Alex
 
Redigerat:
Ingen som har några tips eller åsikter om detta?
 
Bara fylla i med masonit så jämt som möjligt, hade varit 16 mm/spån så hade klarat sig, blir lite jobb med att jämna ut nedförsbacken, men masonit går att dela och och få s,k tårtbitar av , lita tjockare i ena änden och smalnar av sedan. Försök att få så mycket bäryta som möjligt under spånet, det kan bli knarr annars om det inte bär. limma då masoniten.
 
J jonaserik skrev:
Bara fylla i med masonit så jämt som möjligt, hade varit 16 mm/spån så hade klarat sig, blir lite jobb med att jämna ut nedförsbacken, men masonit går att dela och och få s,k tårtbitar av , lita tjockare i ena änden och smalnar av sedan. Försök att få så mycket bäryta som möjligt under spånet, det kan bli knarr annars om det inte bär. limma då masoniten.
Aha, du menar alltså att manuellt "skiva upp" masoniten i tunnare skivor, istället för att hyvla? -Ja det är ju en faktiskt en idé. Låter enklare än att hyvla dessutom. -Tack för tipset! (y)

När du säger limma masoniten, menar du istället för att fukta och spika masoniten?

För att undvika knarr har jag tänkt att ha lumppapp, både under spånet och sedan igen innan golvplankorna.
 
BirgitS
Lumppapp fungerar ju som utjämning också, i stället för att skiva upp masoniten alltså.
 
A alexforum skrev:
Aha, du menar alltså att manuellt "skiva upp" masoniten i tunnare skivor, istället för att hyvla
Med en skarp morakniv går det att dela en masonit i tunnare skivor, samt att senare om det behövs skrapa/hyvla några tiondelar

A alexforum skrev:
När du säger limma masoniten, menar du istället för att fukta och spika masoniten
Bättre att limma, går bra att spritsa ut och stryka ut med en pensel, det behövs inga mängder mellan, då blir det inga bulor som kan bli när en del nypes ner och mellan spikar kan det bukta upp.
Lumppapp är bra, det blir lite mjukare golv då samt lite ljuddämpande.
 
J jonaserik skrev:
Med en skarp morakniv går det att dela en masonit i tunnare skivor, samt att senare om det behövs skrapa/hyvla några tiondelar
Jag tunnade ut masoniten stegvis med hjälp av elhyveln och det funkade bra. Kniv funkade också, men det tog sån tid och blev svårt att få jämnt. Med ett lager lumppapp ovanpå, så känner man inte alls 'trappan' under renoveringsgolvet längre.

På ett ställe i hallen var golvet såpass mycket lägre att jag lade ut ett par spillbitar OSB för att bygga upp svackan tillsammans med masoniten. Det blev bra, men en sak jag undrar över är om OSB-skivor expanderar på samma vis som annat trämaterial? Jag har lämnat utrymme närmast väggen, så där finns utrymme, men jag undrar om jag borde ha lämnat lite mer mellanrum (nu är det 2- mm) mellan skivorna också, så att de inte riskerar att expandera mot varandra och skapa knarr?

Det kommer som sagt att skruvas 12mm spontad renoveringsspån ovanpå allt, så jag tänker att det borde vara fixerat?
 
  • Golv med masonit tunnad av elhyvel bredvid OSB-skivor för att jämna ut svacka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OSB är lika som spån , dött materiel ( limmade större flisor än spån ) om det inte vattnas, då sväller det till dubbla tjockleken.
 
J jonaserik skrev:
OSB är lika som spån , dött materiel ( limmade större flisor än spån ) om det inte vattnas, då sväller det till dubbla tjockleken.
Allt trä material räknas inte som dött då det är organiskt och sväller vid fukt och kryper när det torkas ut. Dött material är gips, Sten t ex.
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Allt trä material räknas inte som dött då det är organiskt och sväller vid fukt och kryper när det torkas ut
Skrev jag något annat, sen det med gips det sväller det med med vatten på sig och senare blir som gele.
 
J jonaserik skrev:
Skrev jag något annat, sen det med gips det sväller det med med vatten på sig och senare blir som gele.
Haha..du skrev ju det bara jag som läste konstigt. Dvs inte efter apostrof. Mittåt.
 
A alexforum skrev:
Ingen som har några tips eller åsikter om detta?
Golvspackel, snabbt och enkelt.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.