Hej,

Ska inom kort renovera kök i mitt hus från 1972 och funderar kring golvval. Plattan är oisolerad eller åtminstone väldigt begränsad isolering. Idag ligger plastmatta/korkoplast direkt på betongen. Inga kända fuktproblem eller dålig lukt.

Önskar lättstädat och ej för känsligt golv då vi är en barnfamilj. Har egentligen väldigt svårt för fejkmaterial som imiterar trä men kan överväga av praktiska skäl om jag måste. :)
Sten har jag funderat på men blir för kallt och hårt.
Linoleum är nog det som egentligen tilltalar mig mest och då speciellt marmoleum klick i rutor.

Önskar dessutom ett golv som inte bygger för mycket på höjden så väldigt avancerade ventilerade golv eller golvvärme går bort.

Kan man lägga t. Ex marmoleum klick ovanpå platonmatta för att ventilera? Ska man i så fall lägga ända in till vägg eller bara fram till stommarna? Det är ett smalt kök så om man skulle lägga endast fram till stomme så tänker jag att man får ganska ok ventilation av plattan.

Måste finnas fler med liknande hus (äldre platta på mark) som kanske vill dela med sig av erfarenheter?

Tack! Mvh Hillevi

BirgitS
Har du kollat igenom vad det står i läggningsanvisningarna för golvet?
https://www.forbo.com/flooring/sv-se/laeggning-skoetsel/linoleum/piqnl2#panel_59
Jag tror att du får svar på flera av dina frågor där.

Har det fungerat med plastmatta i alla år så verkar det ju inte vara något fuktproblem och om det skulle vara något fuktproblem så lär du se det när du börjar ta bort mattan.

Tack för tips men jag tycker inte jag fick så många svar där. De rekommenderar ju plastfolie under vilket avråds ifrån med oisolerad platta. Jag vill ha en lösning som är "godkänd" enligt husets förutsättningar och inte chansa på att plattan är torr nog. Huset står på lera så jag har svårt att tro att det är tillräckligt torrt tyvärr.

BirgitS
Jag har ingen erfarenhet av platonmatta så det vill jag inte uttala mig om.

Plastmattan du har idag är ju tät.

Har du inga ritningar eller liknande där det framgår om betongplattan ligger direkt på leran eller om det är isolering/dränerande material under?

Forbo har även Marmoeum Modular som inte innehåller något trämaterial och därför inte är fuktkänslig på samma sätt som Click-varianten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.