Tjena jag skulle borra i golvet på en fabrikslokal som byggdes 1960-1970. Jag borrade cirka 5cm ner och det dammade gulaktigt. Sedan började mina ögon klia och vara irriterade och blev hes i halsen typ allergisk känsla. Min fråga förekommer det asbest i golv? Förekommer asbest i golvcement/grund. Som ni ser på första maskinen så har redan en maskin blivit fast bultad i golvet. Äre bara att fortsätta vad bör man tänka på? Jag kan inte något utom att asbest och radon är farligt och man ska vara försiktig då byggnader före 1982 innehåller förmodligen det.

• Nötet fabriksgolv med spår av borrning och del av blå maskin med bultfäste, misstanke om asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i fabriksgolv med gulaktigt damm, möjlig indikation på asbestexponering vid borrning.
    Skapa konto
  • Gammalt fabriksgolv med borrade hål och sprickbildning, potentiell asbestexponering.
    Skapa konto
  • Borrade hål i betonggolv med dammspår och fast bultad maskin, misstänkt asbestexponering.
    Skapa konto
Asbest orsakar inte klåda och allergi. Allt damm från sten och betong är dåligt att andas in.

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Fråga skyddsombudet om kvartsdamm, för det är vad du blivit utsatt för. Halvmask eller friskluftsmask med P3-filter funkar som skyddsutrustning mot att andas in dammet (samma filter som skyddar mot asbestdamm ). Skyddsglasögon!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Fråga skyddsombudet om kvartsdamm, för det är vad du blivit utsatt för. Halvmask eller friskluftsmask med P3-filter funkar som skyddsutrustning mot att andas in dammet (samma filter som skyddar mot asbestdamm ). Skyddsglasögon!
okej tack för svaret

Däremot kan originalfärg på betonggolv innehålla pcb... Det är i mitt tycke värre än asbest

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.