Hej

Vänder mig hit till detta forum eftersom jag inte fått svar från något annat ställe och hoppad att någon kanske vet eller provat det jag undrar.
Jag håller på att renovera min källare och har lagt ett Platongolv med deras 20mm komfortskiva(XPS isolering) överst. Min fråga är om det går att lägga vinylgolv direkt på detta eller är plattorna för mjuka/ostabilt? Fördelar de trycket lika bra som en ett laminatgolv? Det ska funka med 7 mm laminatgolv utan problem men Platon kunde inte svara på om det går med vinyl som ju är tunnare och lite mjukare och hänvisade till tillverkaren av vinylgolven men där har jag inte lyckats få något svar. Komfortskivan är väldigt hård och har en tryckhållfasthet på 300 kPa om det är till någon hjälp.
Önskar som sagt var svar så fort som möjligt.
Tack på förhand!
Mvh
Benny
 
B Belo skrev:
Hej

Vänder mig hit till detta forum eftersom jag inte fått svar från något annat ställe och hoppad att någon kanske vet eller provat det jag undrar.
Jag håller på att renovera min källare och har lagt ett Platongolv med deras 20mm komfortskiva(XPS isolering) överst. Min fråga är om det går att lägga vinylgolv direkt på detta eller är plattorna för mjuka/ostabilt? Fördelar de trycket lika bra som en ett laminatgolv? Det ska funka med 7 mm laminatgolv utan problem men Platon kunde inte svara på om det går med vinyl som ju är tunnare och lite mjukare och hänvisade till tillverkaren av vinylgolven men där har jag inte lyckats få något svar. Komfortskivan är väldigt hård och har en tryckhållfasthet på 300 kPa om det är till någon hjälp.
Önskar som sagt var svar så fort som möjligt.
Tack på förhand!
Mvh
Benny
Hej, jag står i precis samma funderingar. Verkar fortfarande vara ganska få som har koll på vad för underlag som lämpar sig till vinyl. Fick du någon rätsida på det?
 
Håller skivan i sig att gå på så bör den ju funka med vinylgolv/plank...

La vinylplank på ett klinkergolv och man trampade ner vinylen i fogarna så man kunde urskilja var plattorna låg under... inte så det störde direkt men letade man så såg man det.
Spacklade inget utan la direkt på bara
 
  • Gilla
roeben
  • Laddar…
Har motsv i botten på poolen och det blir märken i xps:en. Det nog därför de rekommenderar laminat.
Du behöver nån typ av hårt golv som gör att du inte får synliga skarvar.
 
  • Gilla
roeben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.