Hej!
Jag skall renovera min lgh, i ett bostadshus som byggdes på 50-talet. Min fråga är om plastmattan/skiktet mellan spånskivan i botten och plastmattan, i kök/hall kan innehålla asbest då jag läst att det vid denna tid var vanligt att använda. Bifogar en bild på hur det ser ut under en bit jag tog loss.
Någon som kan se direkt att det är eller inte är asbestmatta?

• Närbild av en trasig bit golvmaterial med spånskiva och misstänkt asbestskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som en relativt ny matta, tror ej att där finns någon asbest.
För exakt besked måste prov inlämnas till lab.

Jag säger tvärtom. Tycker den påminner om asbestmattor som jag sanerade en del utav, när jag var aktiv i det yrket.
Men det är svårt att veta till 100% på bild.

Men du kan titta och testa lite.
Består mattan utav flera lager? Tycker det ser så ut. Asbestmattor består utav flera lager.
Är isf det lägsta lagret lätt att bryta av?
Bryts det lätt när du drar bort mattan?
Sitter en del utav det lägsta lagret kvar på underlaget?
Detta beteende är vanligt hos asbestmattor.
Har mattan en PVC film med mönster och ett mönsterskickt emellan?

Svarar du ja på dom här frågorna? Då är det 99% säkert asbest.

Är du osäker? Behandla det som att det vore asbest, tills motsatsen är bevisad genom en analys.

• Gilla
Äppelpäppel och 1 till
  • Laddar…
Gjorde en googling. Här är vad du ska kika efter:

"En asbestmatta kan kännas igen på följande egenskaper; flera lager, där det lägsta skiktet bryts ned lätt när mattan tas bort och ofta delvis är fäst i grundmaterialet (ytan har en PVC-film med mönster och ett mönsterskikt däremellan)."

Tack för svar, dessvärre lutar det åt ja på alla dina frågor. Måste man sanera eller kan man lägga laminatgolv över eller kan det vara skadligt?

Ä Äppelpäppel skrev:
Tack för svar, dessvärre lutar det åt ja på alla dina frågor. Måste man sanera eller kan man lägga laminatgolv över eller kan det vara skadligt?
Misstänkte att du skulle svara ja.

Asbest är endast skadligt om det frigörs, ex. Eternit, ofarligt i sig, men skadligt vid brytning.
Mattan är inte skadlig, sålänge den bara ligger där.

Då jag inte vet hur mycket du slitit i den och brutit loss, så kan jag inte säga något med säkerhet. Men om det bara är en liten provbit du har tagit, så skulle jag säga att det är lugnt.

Hoppas att det räcker som svar?:)

• Gilla
Äppelpäppel
  • Laddar…
Ohchips Ohchips skrev:

Asbest är endast skadligt om det frigörs, ex. Eternit, ofarligt i sig, men skadligt vid brytning.

Då jag inte vet hur mycket du slitit i den och brutit loss, så kan jag inte säga något med säkerhet. Men om det bara är en liten provbit du har tagit, så skulle jag säga att det är lugnt.

Nejdå det blev en liten bit först men tanken va först att dra loss allt så tur att jag kollade! Tackar så mycket för snabb och bra hjälp, det förblir nog obrutet så att säga.
Ohchips Ohchips skrev:

Ohchips Ohchips skrev:

• Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Men det kan vara värt några hundralappar att veta.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
H
Är väl framförallt det där pappliknande materialet du har i botten av mattan som ser misstänkt ut. Har dock skickat in en matta på analys som såg ut så där svaret var negativt så det det är verkligen inte 100% säkert!

• Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Ä Äppelpäppel skrev:
Hej!
Jag skall renovera min lgh, i ett bostadshus som byggdes på 50-talet. Min fråga är om plastmattan/skiktet mellan spånskivan i botten och plastmattan, i kök/hall kan innehålla asbest då jag läst att det vid denna tid var vanligt att använda. Bifogar en bild på hur det ser ut under en bit jag tog loss.
Någon som kan se direkt att det är eller inte är asbestmatta?
fick du något svar? Har du en bild på själva matta?

Ohchips Ohchips skrev:
Jag säger tvärtom. Tycker den påminner om asbestmattor som jag sanerade en del utav, när jag var aktiv i det yrket.
Men det är svårt att veta till 100% på bild.

Men du kan titta och testa lite.
Består mattan utav flera lager? Tycker det ser så ut. Asbestmattor består utav flera lager.
Är isf det lägsta lagret lätt att bryta av?
Bryts det lätt när du drar bort mattan?
Sitter en del utav det lägsta lagret kvar på underlaget?
Detta beteende är vanligt hos asbestmattor.
Har mattan en PVC film med mönster och ett mönsterskickt emellan?

Svarar du ja på dom här frågorna? Då är det 99% säkert asbest.

Är du osäker? Behandla det som att det vore asbest, tills motsatsen är bevisad genom en analys.
Tror du att du skulle kunna kolla på min tråd om golv som jag undrar om det kan vara asbest? https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-golv.477347/#post-5058975

• Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.