Under en gammal antik skänk som lämnades kvar vid husköpet upptäcktes idag prickar.
Prickarna går att torka bort med fuktigt finger.

De ser ut som färgstänk till en början, men ändå får jag uppfattningen att de kan vara svamp pga att de finns många i olika "områden".
De är alltså inte jämt fördelade över golvytan som jag tänker de borde vara om de varit färgstänk.
De syns i färgerna från grå, vit och svarta prickar.
Prickarna har en nedsänkning i mitten.
Tycker mig känna en viss doft vid området som även de tyder på svamp.
Golvet från undersidan är bra enligt Anticimex som nyligen besiktigat. Jag har själv inte kollat ännu.
Har ni några idéer?

• Närbild på trägolv med gråa, vita och svarta prickar som misstänks vara svamp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå, vita och svarta prickar med nedsänkning i mitten på ett gammalt trägolv, upptäckta under antik skänk.
    Skapa konto
Avföring från silverfisk

Kanske avföring från spindlar.

Gick ner i krypgrunden precis. Så här ser golvet ut underifrån..
Obs att de är besiktigat "utan risk för skada" nyligen......
Tror ni fortfarande insektsbajs?

• Undersida av trägolv i krypgrund med mörka fläckar, besiktigat som skadefritt.
    Skapa konto
Dessa vit/svarta prickar är vanliga på ex fönsterbleck. Spindlarna sitter och släpper sin avföring.
Det känns som du överreagerar. Torka bort skiten med en fuktad trasa.

E etompau skrev:
Dessa vit/svarta prickar är vanliga på ex fönsterbleck. Spindlarna sitter och släpper sin avföring.
Det känns som du överreagerar. Torka bort skiten med en fuktad trasa.
Ja de är mycket möjligt. Men de är svårt att tro att de INTE har nåt samband när golvet ser ut som de gör undertill...

Jag är säker på att det är insektsbajs. Såg ut så hos mig tidigare under soffor, garderober osv när jag hade problem med silverfisk.

Tror också insektsbajs.

Krypgrunden ser fin ut, tycker inte du behöver vara orolig.

T TVRS skrev:
Tror också insektsbajs.

Krypgrunden ser fin ut, tycker inte du behöver vara orolig.
Jasså!?
Men de ser ju ut som mögel i krypgrunden - det ska de väl inte vara?

Holidaay Holidaay skrev:
Jasså!?
Men de ser ju ut som mögel i krypgrunden - det ska de väl inte vara?
Det behöver ju inte vara mögel, kan likaväl vara att brädorna är gammalt spillvirke som man återanvänt, med färg/betong/etc-rester på. Är det mögel så behöver det inte vara ett pågående angrepp. Av det man ser på bilden, så tycker jag ändå att det ser torrt och fint ut. Är du orolig så ta en tuschpenna och rita runt fläckarna så ser du om det blir mer/mindre.

Det är från gråsuggor, alltså inget farligt men möjligen en indikation på fukt.

Gråsuggor har jag åtminstone aldrig sett inomhus. Dom gillar att ligga i jorden och gräva runt.
Att man kan finna påväxt på trämaterial i en krypgrund är inget ovanligt. Här syns det bara lite begränsad påväxt på 4-5 bräder.

E etompau skrev:
Gråsuggor har jag åtminstone aldrig sett inomhus. Dom gillar att ligga i jorden och gräva runt.
Att man kan finna påväxt på trämaterial i en krypgrund är inget ovanligt. Här syns det bara lite begränsad påväxt på 4-5 bräder.
Dom gillar även fuktiga innemiljön, gråsuggor inomhus ger 5100 träffar på Google så jag antar du bara haft tur.

Ser ut precis så på min fasad vid takfotsbelysningen, det där är spindelavföring.

Av erfarenhet så vågar jag sätta en peng på att det är avföring från silverfisk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.