58 732 läst ·
209 svar
59k läst
209 svar
Magnetfält fem meter från kraftledning under mark?
Hittat ett hus som jag funderar på att köpa, men problemet är som rubriken lyder att det ligger bara fem eller fyra meter ifrån en grävd kraftledning. Huset är från sekelskiftet och ledningen går mitt över tomten. Nutida regler säger att ledningar måste ligga 8m från närmaste byggnad, men detta hus ligger alltså betydligt närmare. Tomten är långsmal, och ledningen går mitt över på längden....
Någon som vet hur många ųT det kan tänkas vara rakt över ledningen, samt fyra meter ifrån (alltså inne i huset)?
Någon som vet vem man ska fråga om man vill göra en mätning, samt vad det kan kosta?
Någon som vet hur många ųT det kan tänkas vara rakt över ledningen, samt fyra meter ifrån (alltså inne i huset)?
Någon som vet vem man ska fråga om man vill göra en mätning, samt vad det kan kosta?
Jag skulle även prata med nätägaren av ledningen, innan mätning då man säkerligen har grävt ned en kraftigare kabel än vad man skjuter in i den just nu. Dvs troligtvis så kan nätägaren öka kapaciteten i framtiden om behov skulle uppstå. Det är därför i ditt intresse att veta vad du eventuellt mäter på för effekt i dag och om den då kan öka i framtiden. Annars mäter du efter idag och ej vad det eventuellt kan vara i morgon. Högspänn likström eller växelström, vad är det för kabel vore också intressant så det blir lite mer spelbart för oss i forumet? Tok högt magnetfält ökar risk för bla barn-leukemi enligt vissa forskare.
Hej,
Vet du vad det är för ledning? Lågspänning eller högspänning? Mycket eller lite ström? I regel är det mycket bättre med markabel än luftledning då markkablarnas ledare ligger nära varandra och på så vis tar magnetfälten ut varandra. Var hittar du uppgiften om 8m gränsen?
Vet du vad det är för ledning? Lågspänning eller högspänning? Mycket eller lite ström? I regel är det mycket bättre med markabel än luftledning då markkablarnas ledare ligger nära varandra och på så vis tar magnetfälten ut varandra. Var hittar du uppgiften om 8m gränsen?
Jag vet inte alls vad det är för någon kabel eller vem som äger den. Hur får jag reda på det? Mäklaren verkade inte veta, eller hon sa iaf inget.
Jag har googlat runt lite på kraftledningar (VERKLIGEN inte mitt område), och läste då någonstans att 8m är någon slags rekommenderad gräns, men att det under särskilda omständigheter kan dras ledningar så nära som fem meter från bostad men att detta är mycket ovanligt. Huset är en gammal tågstation och ledningen går där den gamla järnvägen gick, där av specialfallet skulle jag tro.
Jag har googlat runt lite på kraftledningar (VERKLIGEN inte mitt område), och läste då någonstans att 8m är någon slags rekommenderad gräns, men att det under särskilda omständigheter kan dras ledningar så nära som fem meter från bostad men att detta är mycket ovanligt. Huset är en gammal tågstation och ledningen går där den gamla järnvägen gick, där av specialfallet skulle jag tro.
Som sagt är det en kabel behöver du inte tänka på fält från den. De är obetydliga pga att ledarna ligger tätt och symmetriskt och med ledande skärm omkring. Måtten du far efter passar mer in på friledningar dvs trådar upphängda på isolatorer i stolpar. Där kan man få större bidrag från ledningen och dessutom en fara om den kan kommas åt fysiskt.
Säker?
Jag förstod det som att då de hänger i luften rör det sig om 50-100-200 meter men i marken betydligt mindre, dock inte obefintligt. Ca 8 m ungefär skulle vara okey, men att ex 3 meter skulle innebära värden över rekommendationerna.
Jag förstod det som att då de hänger i luften rör det sig om 50-100-200 meter men i marken betydligt mindre, dock inte obefintligt. Ca 8 m ungefär skulle vara okey, men att ex 3 meter skulle innebära värden över rekommendationerna.
Magnetfältet påverkas inte alls av spänningen i ledningen
S Seet skrev:
Vem som äger din kraftledning kan hittas:S Seet skrev:Jag vet inte alls vad det är för någon kabel eller vem som äger den. Hur får jag reda på det? Mäklaren verkade inte veta, eller hon sa iaf inget.
A) https://www.natomraden.se/
B) www.ledningskollen.se å logga in via bankid för att lägga ett sk ärende för att få fram kablar över din tomt.
C bara googla "nätbolag <kommunnamnet som fastigheten är belägen>" bör ge 90% träffsäkerhet...