Hej
Har installerat fjärrvärme för ett tag sedan (3år sedan) och upptäckte detta först nu. Det sitter under trappen i källaren så är inte ett ställe där vi rör oss så ofta.
Min fråga i två delar:
1 är det asbest?
2 Vad behöver jag göra nu, är sanering nödvändig eller räcker det att täcka med färg?
gott nytt 2021
Har installerat fjärrvärme för ett tag sedan (3år sedan) och upptäckte detta först nu. Det sitter under trappen i källaren så är inte ett ställe där vi rör oss så ofta.
Min fråga i två delar:
1 är det asbest?
2 Vad behöver jag göra nu, är sanering nödvändig eller räcker det att täcka med färg?
gott nytt 2021
Riv huset och fly landet. Med tanke på Coronan, rekommenderar jag Norge. Alternativt, gör du ingenting. Vill du överarbeta lite, letar du upp lite överbliven färg som du kladdar på. Färdigt.
Japp. Innehåller troligtvis asbest. Men det spelar som sagt ingen roll, så länge du inte är där och bökar och inte ens då, spelar det någon roll.
Staffan
Japp. Innehåller troligtvis asbest. Men det spelar som sagt ingen roll, så länge du inte är där och bökar och inte ens då, spelar det någon roll.
Staffan
Behöver och behöver...möjligen, eller troligtvis, är det asbest i rörkröken, eller rättare sagt i isoleringen. Ska du inte röra röret, så behöver inget göras. Så länge man inte stökar med isoleringen, frigörs inget, asbesten hoppar inte ut av sig själv. Slå inte sönder isoleringen i onödan. Möjligen kan man måla på lite färg om man vill binda till ytan. Det finns tusentals sådana rörkrökar, i tusentals hus. Man ska inte oroa sig i onödan, men man ska komma ihåg vad det är när man behöver riva i det.
Nej, tänker som du påpekar inte röra det i onödan. Har flera krökar med samma material som är orörda. Med det sagt så är ju kröken på bilden ”skadad” eller rättare sagt skavd och asbesten(?) har kommit fram i dagen. Därav min fråga.Fotografen skrev:
Behöver och behöver...möjligen, eller troligtvis, är det asbest i rörkröken, eller rättare sagt i isoleringen. Ska du inte röra röret, så behöver inget göras. Så länge man inte stökar med isoleringen, frigörs inget, asbesten hoppar inte ut av sig själv. Slå inte sönder isoleringen i onödan. Möjligen kan man måla på lite färg om man vill binda till ytan. Det finns tusentals sådana rörkrökar, i tusentals hus. Man ska inte oroa sig i onödan, men man ska komma ihåg vad det är när man behöver riva i det.
Ja det är troligt att det är asbest.
Ska du inte göra något med rören, så låt det vara. Du kan lägga i lite färg där väven är trasig.
Ska du riva rören så rekommenderar jag att du anlitar en saneringsfirma för att ta bort det.
Ska du inte göra något med rören, så låt det vara. Du kan lägga i lite färg där väven är trasig.
Ska du riva rören så rekommenderar jag att du anlitar en saneringsfirma för att ta bort det.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Aldrig fel att ta det säkra före det osäkra men att "sanera" dessa rör är nog den enklaste asbestsaneringen man kan stöta på.L lordi skrev:
Plasta in all isolering i sträckfilm och sen kapar man i lagom bitar men bara på raksträckor. Asbesten finns bara i böjarna så låter man dom vara hela sprider man inget.
Givetvis tänker man sig för och använder mask och städar noga och allt det där vanliga ändå.
Ja, det är ett relativt enkelt jobb. Därför så skulle jag själv låta en sanerare ta det. Det rör sig om småpengar, och så slipper man bekymra sig över var man ska slänga skiten.Rickard.ag skrev:
Aldrig fel att ta det säkra före det osäkra men att "sanera" dessa rör är nog den enklaste asbestsaneringen man kan stöta på.
Plasta in all isolering i sträckfilm och sen kapar man i lagom bitar men bara på raksträckor. Asbesten finns bara i böjarna så låter man dom vara hela sprider man inget.
Givetvis tänker man sig för och använder mask och städar noga och allt det där vanliga ändå.
Kan tillägga att vi hade en saneringsfirma här som rev all rörisolering i vår källare. Men det visade sig att det inte fanns någon gurmassa/asbest i isoleringen någonstans trots att det är gjort på det glada 50-talet och att det förekommer asbesthaltiga material på diverse andra ställen. Så det är inte säkert att det är något problem för att det ser ut som det gör.
Hur som helst är det inget att bry sig om så länge du inte har några planer att riva i det.
Hur som helst är det inget att bry sig om så länge du inte har några planer att riva i det.
Onödigt att anlita firma för att ta bort dom rören den dagen det behövs. Kapa rören på rakändorna och låt bli böjarna. Sen är det bara att slänga det på närmsta återvinning som tar emot asbest (det brukar inte vara så fasligt långt bort eller svårt att hitta till).
Man bör kolla med återvinningen först. I min kommun tar de inte emot det, utan man får åka till Ragnsells och lämna det där. Man måste dock boka tid en eller två dagar i förväg.tensiden skrev:
Alt måste vara inplastat och tejpat.
Och är det bara några rörkrökar kan man gräva ner det i ett hörn av trädgården. Det är som sagt var, inte giftigt.L lordi skrev:
Staffan

