TRJBerg
Silver78 Silver78 skrev:
Malignt mesoteliom i lungsäcken är nästan uteslutande orsakad av asbets. Det är sällsynt att få denna diagnos pga andra orsaker. Stämmer det med naturalförloppet och etiologin så vet man att det det med största sannolikhet rör sig om asbetsexponering i en tidslinje från 20-50 år tillbaka i tiden. Eftersom han hade jobbat med att serva lastbilsbromsar som på den tiden innehöll asbets så fanns det inga tvivel var och varför. Han hade ju exponerats under ett par veckors tid. Varför skulle det då vara något annat och dessutom när det finns gedigen bakgrundsforskning att luta sig mot i ämnet. Genom biopsi ser man vilken typ av tumör det rör sig om. Däremot är mesoteliom i bukhinnan en typ av tumör som inte behöver kopplas till asbets utan kan ha andra orsaker. Kan ju tillägga att när han väl blev sjuk och det hela upptäcktes så gick det mycket fort. Oddsen är riktigt usla att ens nå ett år efter insjuknandet. Inget jag ens önskar min värsta fiende.
En släkting till mig dog i mesoteliom. Hon hade enbart jobbat med kontorsarbete.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D Dimitris76 skrev:
Och här ser man tapetens baksida. Syns tydligt var limmet står kvar på väggen och var följde med tapeten.
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Huga, det där var inte att leka med.
Det bör du sanera så snart som möjligt, för det ser ju fördjäkligt ut.
Känner igen både tapet och golvmatta från föräldrarnas hus, även om det har en brun nyans i golvet istället.

Tror att skadeverkan är större av att gå och se det där än eventuella risker med Asbest. :)

Som många sagt förut, sätt upp ett dammskydd mot resten av huset, ha på dig andninsmask när du river (helt oavsett innehåll i dammet så bör du skydda dina lungor från det.) och svabba av efteråt.

Kläder och annat som blir nedsmutsat går bra att tvätta. Asbest är bara farligt när det är luftburet.
Hej Dowser4711!

Vad menar du? Är det materialet som syns i mina inlägg eller hscn:s bildexemplar övan som inte är att leka med???

Var har bara ironisk? För det ser såpass fult ut???

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D Dimitris76 skrev:
Var har bara ironisk? För det ser såpass fult ut???
Japp, jag var bara ironisk. Det var bara utseendet som jag avsåg.
Har som sagt växt upp med likadana tapeter och tycker de är hiskeligt fula.
Däremot var det inte minsta asbest-problem med dem.

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Japp, jag var bara ironisk. Det var bara utseendet som jag avsåg.
Har som sagt växt upp med likadana tapeter och tycker de är hiskeligt fula.
Däremot var det inte minsta asbest-problem med dem.
olvmatta från föräldrarnas hus
Tack så hemst mycket för att du tog tiden att svara!

Fick svar alldeles nyss från Evema.se

Det finns asbestfiber i materialet som var minst suspekt och det var den gröna plastmattan på golvet!

MEN asbestfiberna var ordentligt inbäddade/ingjutna i plastmaterialet och toxikologen tyckte att det var ingen fara alls att lyfta den och till och med att skära man med vas kniv genom mattan innan den lämnas in på återvinningscentralens speciella avdelning.

Den fula våtrumstapeten med det vita limmet bakom sig och den gula limmet under plastgolvet var helt asbestfria!

Jag ville passa på och berätta hur trevlig toxikologen och firmaägaren Eva-Marie som analyserar materialet var på varje steg, hennes bra bemötande och att hon tog sin tid för att berätta i detalj hennes fynd - och icke fynd...

Tack alla för era svar!!!

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Jag anlitade evema för ett par år sedan, har precis samma erfarenhet som dig @Dimitris76

• Gilla
Dimitris76
  • Laddar…
Bra att även ett proffs kan intyga att byggmaterial med asbest inte automatiskt betyder att man måste bränna huset och byta kommun.

• Haha
  • Gilla
SnyggByggaren och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Bra att även ett proffs kan intyga att byggmaterial med asbest inte automatiskt betyder att man måste bränna huset och byta kommun.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.