Hej, är det någon som kan hjälpa mig att identifiera denna insekt? Funderar på ifall det är en tobaksbagge men är osäker.. Har sätt dessa till och från i snart ett år vid tvn i sovrummet och i mattan som ligger på ett annat ställe i samma rum

• Brunsvart insekt på vit yta, eventuell tobaksbagge, upptäckt i sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som en pälsänger.

GreenYoda
B Bellsis skrev:
Hej, är det någon som kan hjälpa mig att identifiera denna insekt? Funderar på ifall det är en tobaksbagge men är osäker.. Har sätt dessa till och från i snart ett år vid tvn i sovrummet och i mattan som ligger på ett annat ställe i samma rum
Svårt att se på bilden men jag gissar också änger, dock inte pälsänger eller fläskänger för de har mer karaktäristiska drag. Är det en ullmatta? Kanske museiänger: http://www.entomologi.se/hexapoda/coleoptera/museiaenger_anthrenus_museorum.html#starten

K knipo skrev:
Det ser ut som en pälsänger.
Instämmer, det är misstänksamt likt:
Närbild på en insekt som kan identifiieras som en pälsänger mot en vit bakgrund.

Den gillar tydligen din matta. "Jobbar" långsamt så det räcker med att vara extra ordentlig med dammsugning. Ta ut mattan i vårsolen nu.
Är ullmattan inte tvättad de senaste 15-20 åren kan det vara dags. Ullmatta ska vattentvättas, inte kemtvättas. Ohyra gillar inte rena mattor.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.