Hej! Bor i en 20-tals villa med fina trägolv. I sovrummet finns det någon form av limrester kvar med ett prickigt mönster (se bilder). Det är inte på hela golvet, utan bara på ett drygt 2 x 2 m stort område i mitten på rummet. Antingen har det legat en matta i rummet, men av någon anledning bara blivit kvar lim i mitten eller så är det någon lös matta som fastnat i det oljade golvet.
Vet att det kan finnas asbest i gamla lim, men är det rimligt att misstänka det i detta fall?

• Trägolv med limrester som skapar ett prickigt mönster på en del av golvytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv i 20-talshus med brunaktiga limrester i ett prickigt mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi råkade åstadkomma det där i vår förra bostad. Hade i hallen (lackat furugolv) en sisalmatta (inte heltäckande) från Ikea med någon form av gummerad baksida. När vi skulle byta mattan såg vi att baksidan "fastnat" delvis på golvet, i just sådant mönster. Det gick att skrubba bort, men det tog rejält med tid. Men det var inget lim och det gissar jag inte heller spåren på ert golv är.
Vad gäller asbest så tycker jag att golvet ser ut att ha blivit slipat minst en gång de senaste 40 åren så jag tror ni kan sluta oroa er för den saken.

Jättebra förklaring på mysteriet, tack så mycket för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.