Stickan56
Stickan56: [citat] Om du inte bor i källaren så är det väl inget problem. Stickan
5 svar · 5,1k läst
M
MagHam: Brun stenkrypare som flera sagt. Och den har giftklor som man kan bli stucken av. Jag har "provat".
4 svar · 3,6k läst
·
Rickard.
Rickard.: Kan inte alla klasser men ovanstående tips verkar bra enligt min okunnighet. Tänk på att gasfilterna används bäst tillsammans med ett partikelfilter och förfilter. Det blir inte mer tungandat och gasfilterna håller mycket längre. "Användningsområden Typ A (brun färgkod) skyddar mot organiska gaser och ångor, t ex lösningsmedel, vars kokpunkt överstiger +65 °C. Typ B (grå färgkod)
2 svar · 751 läst
Krille-72
Krille-72: [citat] Det beror lite på hur stort utrymmet är men minst 5 mm. Peta undan värmeslingorna och öppna luckan. Då bör du kunna titta ner i konstruktionen. Skulle vara intressant att se hur de underliggande spånskivorna ser ut underifrån.
15 svar · 2,5k läst
·
Emmafp
Emmafp: Tack!
4 svar · 10,2k läst
·
S
Stefan1972: Jag kommer nog dö extremt tidigt med tanke på allt man fått i sig under åren..........jobbat som bilmek sen jag var 17 typ (snart 50 nu) och även plåtslagare och billack och har väl aldrig brytt mig i nå skydd nå speciellt....När man sotar hemma så snyter man ut sig rejäla grejer......har tyvärr ingen bild..... Kör på devisen att lite skit rensar bara magen.
46 svar · 11,5k läst
·
N
Nyfiknast: [citat] Om du ska träna upp dina glutes "rumpmuskler" så föreslår jag att du gör följande. 2-3ggr per vecka kan du träna dom. Börja med lätta övningar så du känner att du får riktigt bra kontakt i muskeln. Börja lätt och rör dig långsamt hela rörelsebanan och stanna/spänn åt i "toppläget" allt för att skapa bästa möjliga kontakt i muskeln så inte andra muskler hjälper
3 svar · 1,6k läst
A
Abies koreana: Bildgoogla på nattfjäril så kanske hittar du vem det är.
1 svar · 701 läst
·
junologue
junologue: Hej alla husbyggare, nu behövs lite expertis här. Vi har köpt ett trähus byggt 1923, med en tillbyggnad formad som ett L i tegel, byggd 1968. Tillbyggnaden förstorade vardagsrummet och blev även ett tillbyggt garage, som sedan på 90-talet byggdes om till gästrum. Det är en oisolerad betongplatta i det nuvarande gästrummet, med uppbyggda reglar som inte ligger mot betongen. Det luktar
0 svar · 1,2k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Hej själv @Nickew och välkommen till forumet (fast du varit medlem i 1½ år)! Jag hade liknande problem i huset, som vi lät bygga år 2010. Hade mitt sovrum, och sängen, i ena hörnet, och stördes ofta av "ploppandet", när regn, eller bara nattdaggen föll ner genom stupröret 0,5 m från mina öron. Nu har vi flyttat, så det problemet är borta för min del. Men jag misstänker att
1 svar · 4,0k läst
F
FixarLars: [citat] Tycker du ska börja med att höra med kommunen (miljökontoret tror jag) om det är fler runtomkring som har höga radonhalter och om vad de har för tips. Ventilera krypgrunden med utsugsfläkt är väl en naturlig åtgärd att börja med.
17 svar · 5,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: Ser ut som någon sorts mångfoting: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tusenfoting För närmare artbestämning är det bra att fråga jourhavande biolog: https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html
1 svar · 1,2k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Första bilden ser inte så kul ut. Gå upp på vinden själv, ta fler bilder och beskriv konstruktionen, så är det större chans att du får bra svar!
1 svar · 1,5k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Det var positivt:D. Staffans
11 svar · 37,2k läst
·
useless
useless: Heraklith, Träullit, eller något annat varumärke. Träull och cement består dom av.
2 svar · 5,4k läst
·
MortenD
MortenD: [citat] Tak for at dela dette. Jeg har allergi mod lim, som indeholder formaldehyd. Det finns i mange parketgulv - også hvor jeg bor nu. Nu vil jeg bygge ny stuga i Skåne og planlagde at lægge furugulv. Men vist jeg også bliver allergisk for dette ... så vet jeg inte! Det er inte let, men jeg kommer at titte nærmere på den maskine, som du viser frem. Den kendte jeg ikke, tusind tak. kh.
10 svar · 3,9k läst
·
fgo
fgo: Här har du en lättläst broschyr om radon. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2012/radionguiden.pdf&ved=2ahUKEwjzts35uqrwAhVnpIsKHcwFA_IQFjAAegQIBBAC&usg=AOvVaw2BZ-Y10NNsJekVbU8FaVYe Så du kan skapa dig en uppfattning.
1 svar · 2,0k läst
A
Aztrill: Definitivt en sådan! Alltså inte den som käkar på mig. Har dock inte haft några mer bitmärken :)
6 svar · 4,8k läst
·
R
Rörmokaren84: [citat] Läs på om långsprötad silverfisk så får du se va du har. Själv likställer ja de med löss o kackerlackor
3 svar · 2,2k läst
·
T
The85: [citat] [bild] [bild]
1 svar · 886 läst
·
T
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Så bra, då vet du det:D. Då är det lugnt. Inga giftiga tungmetaller, ingen radon, inga mjukgörare, inga transfetter, inte heller är den vass, smittsam eller explosiv. Totalt ofarlig, med andra ord. Simma lungt. Staffan
18 svar · 4,4k läst
·
M
MimmiB: Det skiljer mellan regler för höns beroende på kommun. Man måste alltid kolla vad som gäller ens egen kommun.
32 svar · 22,1k läst
M
Matte84: Ts: dina 2 översta bilder ser visst ut som eternitskivor för info...
10 svar · 7,1k läst
·
Violina
Violina: [citat] Skrapa bort och skicka in?
6 svar · 4,0k läst
·
J
JeLö: Bara materialet jag kommer söka på, och det kommer troligtvis överskrida 50000:- Fått en offert på 150000, varav hälften material och hälften arbete.
2 svar · 1,9k läst
13th Marine
13th Marine: Vi hade 30-35kvm svartlimsrester på garagegolvet, samt någon kvadratmeter plattor kvar. 12800kr ex rot betalade vi för det 2017, en man två dagar, betalade extra för att få det slipat med en bättre maskin så golvet kunde målas direkt. (10000kr om vi valt den enklare slipningen). Detta var OCAB, och de finns ju lite varsom så kolla med dem.
9 svar · 16,6k läst
F
Fixarfia: Tack för svar. Ja jag håller med, blir lite av en gissning och bilderna är inte superbra. Ett företag kan komma och sätta mätare mot väggarna för 5000 kronor. Då mäter de inte radon i och med att det är fel säsong plus att huset har kraftigt naturligt korsdrag pga dess skick. Jag tar och börjar med att kolla porositeten med spik eller skruvmejsel så får jag i alla fall svar på om
10 svar · 7,6k läst
·
1977bjorn
1977bjorn: Precis, jag hade tagit dit någon för råd, om du inte får något bra svar här. Anticimex finns det både bra och dåliga erfarenheter av, men man kan ju ringa och prata med dem först. Har man tur så får man dit någon som kan svara typ: Såhär gjorde man förr och det är dåligt på grund av detta... man kan lösa det genom det här osv... Det enda jag är säker på är att du måste
2 svar · 2,4k läst
·
A
ALow: Vilket jättefint hus! Jag har skickat PM till dig :-D
33 svar · 10,4k läst
·
Karlia
Karlia: Hoppas du får svar. Att se på bilder vad det är för svamp, då måste man vara expert. Det är svårt!
3 svar · 2,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.