Träet målades med akrylat färg för några år sedan.

Är dessa svarta prickar mögel? (Det beror på fel färg?)

Om de är mögel, hur kan vi bli av med dem? Ska jag måla med akrylat färg?

Tack för hjälp!
Vitmålat trä med svarta prickar som kan vara mögel samt smuts och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trämålning med akrylatfärg uppvisar svarta prickar som kan vara mögel.
Skapa konto

Ja det ser ut som mögel.

inne/ute?

Alg-/mögeltvätt, klorin, etc.

Fast det ser samtidigt ut som det är fuktigt bakom färgen. Den där biten torkar nog sannolikt inte så bra.

Det ser ut som standardfel 1A när man målar med akrylat - Först målar man fasaden, där brädorna bara målas på en sida och kan torka ut via luftspalten bakom, och sen målar man räcken, vindskivor och andra snickerier där brädorna blir målade på alla sidor. Efter några år är det bara färgen kvar...

• Gilla
guggen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det ser ut som standardfel 1A när man målar med akrylat - Först målar man fasaden, där brädorna bara målas på en sida och kan torka ut via luftspalten bakom, och sen målar man räcken, vindskivor och andra snickerier där brädorna blir målade på alla sidor. Efter några år är det bara färgen kvar...
Tack!

På fasaden är det ok att måla med akrylat, för vi målar bara på ena sidan, stämmer jag?

Men på räckena är det inte bra med akrylat, för vi målar alla sidor och träet torkar inte, är min förståelse korrekt?

Ska jag använda en kniv för att ta bort den gamla akrylfärgen så att träet torkar ut? :)

Korrekt.

useless useless skrev:
Korrekt.
Ska jag använda en kniv för att ta bort den gamla akrylfärgen så att träet torkar ut?
Eller ska jag byta tavla?

Vitmålad träkonstruktion med falnande akrylfärg under genomskinligt tak av plast.
Skapa konto

Det där är under tak, så det borde inte bli så fuktigt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.