aeroform aeroform skrev:
Att jämföra lite smuts på golvet med arbete på t.ex ett stenbrott eller andra ställen där man sågar/slipar/borrar i stenmaterial så det blir en enda tjock dimma av fint stendamm känns lite överdrivet. Självklart är stendamm inget man vill andas in, och speciellt inte över tid. Men så är inte fallet här.
Det är inte bara lite smuts på golvet. Det är högst troligt sandpartiklar som virvlar upp när man går på golvet, säkert bara på vissa ställen ganska nära socklarna.
Och de farligaste partiklarna åker runt i luften länge.
Jag påstår inte att det är livsfarligt vid kortare tids exponering men jag tycker definitivt att man ska göra något åt det. Har man barn är deras luftvägar betydligt känsligare.

”Att jämföra lite smuts på golvet med arbete på t.ex ett stenbrott eller andra ställen där man sågar/slipar/borrar i stenmaterial så det blir en enda tjock dimma av fint stendamm känns lite överdrivet.”

Här kan du lägga till ex sopning av sand från gator och städning av många arbetsplatser inom bygg.
Så fort du får en rörelse i materialet så riskerar du att kvartsdamm, som INTE syns för blotta ögat börjar virvla runt.
Eftersom kroppen inte klarar att göra sig av med kvarndamm tycker iaf jag att det känns onödigt att utsätta sig själv och sin familj för detta i onödan. Det är väl mycket bättre att göra någonting åt problemet.

A Agatha skrev:
Låter inte bra. Det är ändå ganska små mängder det rör sig om. Vi ser det lite då och då, inte hela tiden. Är det ändå risk att vi påverkas av detta tror du?
Nej. Jag tror riskerna är mycket små enligt din beskrivning. Men det kan vara bra att känna till risker. Särskilt om barn är inblandade.

• Gilla
Agatha
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.