Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
lunnabo: Bygg i Sten! [bild] [bild]
Satsuki: [citat] Dämpa mot källan till ljudet? Perfekt, precis det jag behövde veta. Hur bra är sådana svarta skumgummipaneler man sätter på väggen i studios?
Bananskalare: [citat] Jag är ute efter hur fuktigt virket är. då behövs andra prylar
putte22: Någon som kan ge erfarenhet av dessa skyddssandaler? Lätta? Luftiga? Komfortabla? skrotade mina solid gear sandaler nu och måste ha nya skyddskor på jobbet. Kravet är metallfria och luftiga för fötterna kokar på dagarna:crysmile:
Bukefalos: Vi hade ett vardagsrum som ekade något oerhört (långt och smalt) trots att vi hade soffor, mattor gardiner etc. Vi satte upp en stor tavla som vi byggde själva med affisch + anslagstavla som bakstycke samt ett par mindre vanliga tavlor längs den ena långsidan. Detta gjorde otroligt mycket och i princip allt eko försvann. Så tavlor hjälper absolut, särskilt om ett par av dem kan vara
snuttjulle: Tvivlar på att det finns asbest i den där isoleringen då detta i de flesta fall hittas i rör böjar vid synliga rör. Användes som armering i det spacklet (gips) man snyggade till rörböjarna med. Detta ser ut som asfaltspapp med glasull innanför. Men vill du vara helt hundra så finns det bara ett sett och det är att sända in för test.
Bananskalare: Det är inte så mycket att oroa sig för. Men bara genom att se över ventilationen. Kan man lösa många problem. Gillar du huset köp det.
BirgitS: Om den är blåaktig kan det vara blåbetong men det är inte all blåbetong som är uranhaltig. Tillverkningen upphörde 1975 men materialet fortsattes att användas i 10 år till.
Jonatan79: Sluta tugga på rören, om du bara tog en tugga kan du överleva...
BirgitS: Korsdrag är ju bra efter våttorkningen för att få bort sånt som fortfarande är i luften.
Lina Hedberg: Hej, är det någon som provtagit inomhusluft i hus som är isolerade med karbamidskum för formaldehyd?
Renovera2022: Tack för svar. Vi tänkte nu testa avfuktare+undertrycksfläkt och se hur långt vi kommer med det. Men det lutar ändå åt att byta ut en stor del av material, men kanske inte golvbjälkarna. Vårt virke är troligtvis målat med cuprinol. En sak jag undrar är om luktstyrkan eller typen av lukt skiljer sig mycket mellan tryckimpregnerat trä och trä målat med cuprinol. Dvs har vi lättare
The85: Underst, den vita plastmattan som är i hela lägenheten, inkl garderoben. Ovanpå den, en brun plastmatta (oklart om den är limmad). På detta, parkettgolv. Sjukt hus
The85: Nja, 90-talet lade man in plastmatta i många nya bostäder som reagerade med limmet mot betongen. Jag har varit i hus man renoverat 2003 med nya linoleummattor som luktar skit. Detta luktade dock ej. Har ej bild på den nu men den ser ut som linoleum, helt klart. Röd sådan. [citat] [citat]
Düsseldorff: Som alltid är svaret kanske, det kan inte uteslutas. Skicka på analys om du känner ett behov av att veta säkert. Annars kan du ju ta på dig andningsskydd och köra vidare. Städa ordentligt efter.
lingonlingon: [citat] Lukten försvann helt efter att vi kört ozonmaskin i 24h. Efter det finns det ingen lukt, luktar ibland vid utblåset från det ventilerade golvet, och där kan det på hösten ibland lukta lite källare. Men inne i huset har det inte varit några problem sedan golvet installerades. Så problemet är löst :)
Dequilla: Hej! Vi tittar just nu på ett hus som är i två dela, dock som sitter ihop och på vinden är det helt öppet emellan de två utrymmena. När jag klev upp på vinden kände jag ingen utmärkande lukt annat än att det luktade vind men hela taket var vitt. Jag finner det lite underligt då den andra delen av huset som är tio år nyare (båda är från 50 resp 60 talet) set nästan ny ut i
Daccci: [citat] Nej ett dolt fel är det inte, jag tänker mer om försäkringsbolaget täcker denna typ av fuktskador med tanke på att de täcker otäta tätskikt etc. Vi ska köpa nytt golv och dra upp det gamla, det är väl först då vi kommer få se hur det ser ut. Väggarna har hittills sett torra & rena ut, ingen fukt, kondens eller fläckar vad vi har kunnat se. Fuktmätaren visar inte heller
Spargel: [citat] Hej! Skickade ni in det där ljusgröna materialet som sitter fast i den juteliknande väven? Om ja, var det asbest? Har ett snarlikt material under golvet i lägenheten (byggd på 50-talet).
DanielO8: Ovanligt mycket sprickor som uppdagats efter denna vinter, frostspräning. känns som att det är för mycket för att förklaras med normala sättningar, därför misstänks sprängning som varit. Frostsprängning/vanliga sättningar är inget som en villaförsäkring täcker eller?
Avemo: Har det läckt in vatten någonstans? Eller har du tagit in blöta saker där? Den ser ut att vara helt oisolerad och ouppvärmd. Då hjälper inte ventilation eftersom det kommer att vara lika fuktigt där inne som ute.