Pess Zao
Pess Zao: Tackar
4 svar · 1,4k läst
·
hscn
hscn: Kan naturligtvis inte garantera men själv skulle jag inte vara det minsta orolig för asbest. Mattan är linoleum på juteväv, limmet är ljust, tyder på en modernare sort. Asbesthaltigt lim är nästan altid svart.
9 svar · 2,3k läst
·
martin43
martin43: JA, definitivt. Det beror på att det är lika varmt eller varmare ute OCH fuktigare. När det är kallt ute kan det vara fuktigt och blött ute men ändå 30% RH inne eftersom den relativa fukrigheten blir lägre när vi värmer upp luften.
6 svar · 1,6k läst
·
O
Ostbergskan: [citat] Tanken har slagit mig. Men antar att det faller på att jag inte gjort en rekommenderad egen fördjupad undersökning (fastän de tidigare ägarna verkar ha gjort det och inte sagt nåt...). Suck.
3 svar · 860 läst
E
Expert Kunnig: Det finns ingenting att oroa sig över. Du kan verkligen lita på mig. Jag har mycket kunskap (speciellt om mesoteliom) och övriga asbestrelaterade sjukdomar. Nutilldags håller jag på med att komma på ett effektivt botemedel mot den obotliga cancertypen mesoteliom som ska bli verklighet. Det är inte ett botemedel som gör tumörutvecklingen långsammare, utan den ska göra att patienter
67 svar · 67,1k läst
·
S
SamuelUlv: Hej! Håller på med renovering av ett rum hemma. Huset är av plankkonstruktion med reverterad fasad. Inåt rummen, har det varit det treetex och masonit. Innanför det har man riktat upp väggarna med 12mm plank som ett rutnät. Min plan är att sätta plyfa och gips på det rutnätet. Därför undrar jag om det finns nå bra isolering att fylla den luftspalt som blir mellan ytterplankorna och
0 svar · 1,1k läst
blackarrow
blackarrow: Jag hade ett humlebo i golvet. Det var drygt 2 meter till stället där de kröp in. Ljudet blev ganska annorlunda om man lade örat mot golvet. Det blev ett väldans surr.
3 svar · 3,3k läst
A
Angelica583: [citat] Tack för svar! Jag tänker det också, på vintern brukar det ju även hjälpa till med torr inomhusluft att ha kläder på tork. Funderar ändå på om jag ska ha en mindre avfuktare i badrum så kläder kan torka där utan att det blir för fuktigt, men då kanske det räcker med en mindre. Har köpt en större variant som troligtvis inte behövs om man bara vill avfukta en mindre yta
7 svar · 3,0k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Pga asbetstaket skulle jag inte oroat mig så länge du inte skall såga eller borra i det.... Men massa damm och smuts är ju sällan kul att andas in, finns säker en del råttbajs osv i det, så en ansiktsmask är nog bra ändå.
2 svar · 963 läst
S
Stakkris: Vi ska sätta upp en hundgård som kommer att ligga ca 4 m från vår vattenbrunn och vi funderar nu på om detta skulle kunna påverka dricksvattnet. Erfarenheter och tips mottages tacksamt.
0 svar · 1,2k läst
·
mexitegel
mexitegel: [citat] Vill du vara ironisk så använd en smiley eller två, särskilt när det gäller frågor som denna - så slipper TS bli ännu mer orolig. Det är som sagt ingen fara med asbesten och särskilt så länge den är stilla. Ska ni flytta eller riva så är andningsskydd dock ingen dum idé.
3 svar · 2,9k läst
H
Henrikrso76: [citat] Så klart inte! Det är därför underhåll är viktigt och det är därför som det viktigt med riktlinjer för vad, var och hur saker får placeras. Men att ha en "portabel" bjässe som står och skakar på parketgolvet, som vi har nu, med plastslang som måste silvertejpas en gång i veckan och som kräver öronproppar dagtid och är otänkbar att använda nattetid är inget
11 svar · 7,6k läst
Ture43
Ture43: [citat] Hej! Avfuktaren installerades av en firma för över 10år sedan. Detta gjordes som det skulle med plast och singel och tätning. Det var före vår tid i huset då vi flyttade in för drygt 4 år sedan. Sitter idag en avfuktare med styrning så jag ser fuktprocenten. Ligger idag på 68 %. Installerades för att få bukt med dålig lukt och skapa undertryck i grunden.
2 svar · 1,3k läst
S
Sofia Rasmussen: Jag har känt ungefär en sådan lukt som du beskriver nattetid. Jag bor i Hägersten utanför Stockholm, var bor du?
1 svar · 2,6k läst
·
P
Pyka: [bild] Jag kör några sådana. Ligger på ca 400.
3 svar · 1,7k läst
·
E
Expert Kunnig: Det finns ingenting du behöver vara orolig över. Du kan lita på mig. Jag är väl påläst och kunnig inom cancersjukdomar, speciellt sambandet mellan asbestexponering och relaterade sjukdomar. Jag ska doktorera mig och forska. Mycket som står på internet, exempelvis arbetsmiljöverket, riktar sig till yrkesmångfalden. Detta eftersom många av dessa dagligen kan få i sig finkornen. Som du
7 svar · 4,5k läst
F
Fefferino: Prova ställa frågan till jourhavande biolog på naturhistoriska riksmuseet https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html Jag frågade där för några år sedan när jag fått in skalbaggar med ved som jag tagit in. Visade sig vara vedspegelbock i mitt fall. Så som jag minns det fick jag svar ganska snabbt.
1 svar · 6,0k läst
·
T
TypRätt: Finns det någon ventilation med fläkt i badrummet? Annars är det ju steg 1 att fixa.
15 svar · 3,5k läst
·
P
plåtnissen: Hej! Vilka företag/lab har ni använt för analys av pentaklorfenol i trämaterial? Jag hittar bara als lab men det finns säkert fler som kan analysera prover till privatpersoner. Tack på förhand
0 svar · 1,3k läst
L
LoTiX: Luktar tydligt av fukt i stugan vi hyr för runt 1000 kr per natt på camping- och stugområde. Tycker inte man ska tåla det, inte vid den prispunkten, eller? De har börjat byta ut stugorna mot nyproducerade från i år och ett par år framåt men man förväntar sig ju ändå en viss nivå på de gamla. Bara en är bytt hittills... Och hur vet man om det är så pass mögligt eller fel sorts
0 svar · 1,2k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Blåbetong heter så just för att den är blåaktig och mer specifikt blågrå. Har väggen någon annan färg är det inte blåbetong. Välkommen till forumet också!
2 svar · 1,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Blåbetong/alunskiffer avger gammastrålning, så med en gammamätare så går det att ta reda på om betongstenen innehåller alunskiffer som avger gammastrålning. https://radonmätning.se/blabetong/
5 svar · 1,9k läst
blackarrow
blackarrow: Vad är det för djur som gömmer sig i isoleringen. Ser en nos och ögon... [bild]
7 svar · 1,8k läst
·
D
Dortmunder DAB: [citat] Nibe 360p är en elpanna med relativt liten återvinning av värmen i frånluften som du har märkt. Men den funkade faktiskt även i ca -5 utetemp efter att jag stängde av 2 av faserna till maskinen/elpatronen och begränsade den återstående fasen till minimala 3 kilowatt. Maskinen och kompressorn använder endast en av faserna. Det funkade utmärkt när vi var i fjällen 1 vecka och
27 svar · 29,6k läst
S
steve5432: [citat] Hej, nej det är inte möjligt vad jag kan se att en katt kan komma in där under. Hela utrymmet är dessutom täckt av markduk och kullerstenar. Ett problem är att glaspartierna är skruvade på trallen, så det är inte möjligt att plocka bort trallbrädor utan att även plocka bort glaspartierna. Vi skruvade bort en bräda så långt det gick och böjde upp den så att jag fick ned
2 svar · 4,5k läst
Benny Hertz
Benny Hertz: [citat] Asbestarbetare har skyddsutrustning vid arbete med Asbest så risken är inte så stor som det skrivs här
129 svar · 42,1k läst
·
H
hapazard: Murarbi eller geting, får liknande ibland. Köp flugmedel för häst och spreja i karmen efter nästa tvätt - borde hålla de små gynnarna borta utan att skada dem.
7 svar · 22,6k läst
·
Demmpa
Demmpa: Genom att öppna dörrar/fönster så försvinner FTX-funktionen tillfälligt. Är filterna i aggregatet rengjorda/bytta? När i så fall? Exakt vilken tillverkare och modell är det på FTX-aggregatet? FTX är ingen dammsugare/luftrenare. Det damm ni har inne i bostaden kommer från textilier mm inne i bostaden. Det damm som fastnar på utsidan/runt tilluftsdonen är damm som redan finns i
1 svar · 3,6k läst
snuttjulle
snuttjulle: Har bara haft problem när myror fick för sig att bygga bo inne i en utebelysning som hade dålig tätning till koplingsutrymmet. Att de ska gnaga på plast har jag inte hört nått om.
2 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.