Ni som använt penetrox-s vid mögelsanering, hur lång tid luktade det efter själva behandlingen?

Har själv precis behandlat 80kvm betongplatta där det varit mindre mögelpåväxt på ett par ställen och nu ca 24h senare luktar det väldigt mycket mer mögel samt lukt från penetroxen. Detta är ju troligen bra för då bryts möglet ner, men hur var det för er?

Ge det ett dygn till iallafall och se hur det luktar?

Har nu gått över 72h och det är fortfarande en påtaglig mögellukt, dock har jag nu ställt ut några skålar med ättika som helt klart har dragit ner på lukten. Kommer ozonbehandla hela huset under helgen och då borde de lösa sig hoppas jag.

Själva grundproblematiken kommer åtgärdas i form av ett ventilerat golv. Så eventuell mögellukt som skulle kunna finnas kvar kommer ventileras bort hur som helst. Men alltid bra med både hängslen och livrem :)

när jag läste detta så kunde jag inte låta bli att ge ett råd, pga egen långvarig erfrenhet av fukt och mögelskador.
Glöm inte bort att det kan finnas angripet material i och under alla väggar som behöver åtgärdas,
Och läs gärna Erica Bloms forskning om att de kemiska saneringsprodukterna inte fungerar helt mm utan oftast för att bli av med problemen så byt ut skadat material och åtgärda grundorsaken...om det är möjligt.
Ett ventilerat golv kan som du nu ska använda dig av vara till hjälp men tar ofta inte hand om ev problem i väggarna.
Hoppas det gått bra för dig! återkoppla gärna här.

• Gilla
Br Rb och 1 till
  • Laddar…
C
C chylis skrev:
@lingonlingon Nyfiken - hur länge var lukten kvar?
Lukten försvann helt efter att vi kört ozonmaskin i 24h. Efter det finns det ingen lukt, luktar ibland vid utblåset från det ventilerade golvet, och där kan det på hösten ibland lukta lite källare. Men inne i huset har det inte varit några problem sedan golvet installerades. Så problemet är löst :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.