Tjenare!

Jag tackade ja till en bostad där de lovade att ta bort plastmattan och lägga trägolv istället. Dessvärre följdes inte överenskommelsen då hyresvärden säger att de endast skulle ta bort den om den var löslagd, vilket jag flera gånger ringt för att försäkra mig om innan de la golvet. De lade trägolv ovanpå mattan och nu kan jag knappt uppehålla mig i den utan att få panikkänslor i den. Kroppens skyddsystem drar ifrån på max så jag har sovit mycket dåligt där.
Jag känner en kemisk lukt, som det luktat på andra ställen där det varit plastmatta som inte är monterad som den bör vara.
Jag tror ju ”bara” att det är plastmattan som är problemet. Huset är byggt på 90-talet och ser välvårdad ut och det lukter inte konstigt i huset i övrigt.
Är det fler som reagerar såhär på limmad plastmatta mot betong? Jag upplever som sagt hjärtklappning, stresspåslag samt viss hjärndimma. När jag varit där en tid…minuter till timmar så har jag en ihållande hjärndimma som försvinner när jag inte uppehåller mig där. Hyresvärden verkar inte villig att åtgärda det. Även om det hade varit snabbt gjort med ett spärrskikt av aluminium/plast innan man lade parkettgolvet. Vad hade ni gjort in detta fallet? Lyfta parketten själv och lägga in sådant skydd eller gå vidare? Jag kan inte 100% säga att det endast är plasten/limmet då jag inte gjort en luftanalys där. Men vad tror ni som är insatta i detta? Det är ca 60kvm lägenhet med parkett där det är 1-2 lager plastmatta under parketten.
Tacksam för svar

Är du säker på att dom inte lade någon typ av foam eller plast innan nya golvet?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är du säker på att dom inte lade någon typ av foam eller plast innan nya golvet?
Japp det är jag för jag har tittat under, och ser har jag sett. Plastmattorna ligger kvar och golvläggaren sade att han inte tog bort dem efter kontakt med hyresvärden då de var limmade. Detta trots att jag påtalat att jag reagerar mot limmade plastmattor.

Underst, den vita plastmattan som är i hela lägenheten, inkl garderoben. Ovanpå den, en brun plastmatta (oklart om den är limmad). På detta, parkettgolv. Sjukt hus

• Delvis avlyft parkettgolv som avslöjar brun och vit plastmatta under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.