BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Mitt tips är att du frågar jourhavande biolog: https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html?sv.url=12.5e5e4a1b11d67321a188000745&state=create
1 svar · 2,7k läst
·
ecb182
ecb182: Jag körde förra vintern med en fläkt i dräneringens spolrör. Hade radonvärde på cirka 100bq i källaren innan jag startade fläkten och kunde se att det stabiliserade sig på 50bq när den gått ett tag. Denna vinter har jag av flera anledningar inte kört med fläkten. Radonhalten var när jag mätte över 100bq.
3 svar · 3,2k läst
Ohchips
Ohchips: [citat] Det är helt normalt. Den blåser endast ut filtrerad ofarlig luft. Det är detta som skapar undertrycket i zonen. Den blåser ut mer luft än vad rummet hinner att kompensera. Skulle dammfällan däremot sluta att blåsa ut luft, då ska man reagera illa kvickt (y):)
4 svar · 2,0k läst
F
Fox Lane: https://sv.wikipedia.org/wiki/Enkelfotingar
5 svar · 1,4k läst
·
V
Ville_Vessla: En kraftfull FVP kostar väl minst 60 000 och kräver vattenburet system som jag antar att du inte har så totala kostnaden lär bli rätt hög.
4 svar · 1,2k läst
W
Wheelabrator: Treetex brukade spikas på plankväggar för att ge en jämn och slät yta lämplig att måla eller tapetsera, det är också ett poröst material som isolerar bra. På insidan av ett gammalt hus ytterväggar kan detta göra stor skillnad.
13 svar · 3,7k läst
·
G
Gulavillan1916: ja, jag klarar inte av att göra mig av med mattan. Anledningen till att den inte varje vecka blir dammsugen på baksidan är att det står tunga möbler på den. Får ställa den i källaren och dammsuga den flera gånger så kanske alla ägg försvinner.
12 svar · 9,1k läst
·
S
Stefan1972: Fast du har väl inte malt ner plattorna till stoff där inne? Vad jag förstår är de borta helt? Andelen asbestpartiklar som möjligtvis lossnar från enstaka platta är nog inte ens mätbar eller spridbar om de ändå handlar om lim på golvet. De som sanerar gör ju bara rimligt mycket de också och nå 100% garantier ger de ju knappast. Dessutom får man ju komma ihåg att det finns
10 svar · 8,3k läst
·
K
Kurtivan: Dåligt städat och sedan stått tomt, då tror jag att det kan bli så. I husvagnen har vi ibland fått mögelprickar under vinterförvaringen om vi slarvat med att torka alla ytor innan vi ställde undan den.
5 svar · 2,4k läst
·
J
johankronan: [citat] Japp precis, det är just det jag är orolig för att lukten kan komma från just fukt och eventuellt mögel pga dålig ventilation. Får testa och se om det blir bättre.
8 svar · 1,7k läst
·
F
fribygg: [citat] Du kan ju tvätta med klorin om du är orolig
5 svar · 1,2k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: nej!
1 svar · 1,6k läst
·
Jonatan79
1 svar · 1,6k läst
·
Davidbagare
Davidbagare: Om det blir läge för avfuktare, vilket jag nog hade rekomenderat, så kan jag slå ett slag för denna: https://www.clasohlson.com/se/Luftavfuktare-Drybox-X200/p/36-5178 Jag installerade en sån i vår krypgrund och fick ner luftfuktigheten från 80-85 till 60. Lätt att installera själv med och kan säkert hjälpa med den dåliga lukten med. Men framför allt stoppa påväxten.. Lycka til!
4 svar · 2,4k läst
·
useless
useless: Det behöver inte vara en militär skyddsmask. Vilken helmask som helst med rätt filter funkar på samma sätt. https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/andningsskydd/hel-halvmasker/helmask-009665/
2 svar · 1,1k läst
D
Derbyboy: Var kan man skicka prov på syll, trossbotten osv för att få reda på om det finns kloranisol? mvh
0 svar · 595 läst
S
Anonymiserad 433451: innan jag kollade bilden så tänkte jag.. Äsch det är grannen som varit igång.. ;) Men det är nog larver av något slag.. Hur larvigt det än är... ;):rofl:
5 svar · 2,3k läst
·
D
Dilato: Helt rätt, tänkte inte på det, det är ett tag sedan jag bodde i lägenhet.
7 svar · 4,2k läst
·
K
Kakmonsterarg: [citat] Vad jag vet så använde dom som bor i huset en fuktmätare som man använder en ”pigg” som sticks eller hålls framför olika material väggar/ tak osv, då visade den max 8% fukt, men då kan man inte lita på denna?
24 svar · 6,6k läst
F
fribygg: Fin ved, prydligt vedskjul, för att ha pressenningstak verkar det luftigt och väl genomtänkt. Tycker du kan elda eller om du så önskar sälja veden dyrt om du är oroligt lagd.
7 svar · 3,5k läst
·
S
Stefan1972: jo jag förstår att du kan vara orolig men detta är inte mögel på något vis. Påväxt på trä ser till slut ut som brödmögel. Man ser sporerna så att säga, det ser lurvigt ut typ och innan det börjar skapa otrevligheter så syns det garanterat. Vill du få det där bättre så handlar det nog om att åtgärda ytskikten. Slipa måla och ev slipa golvet helt och hållet. Det har varit
13 svar · 2,7k läst
·
Hep
Hep: Vi hittade en stor mängd tegel och bruk nedgrävt på tomten strax efter vi köpte. Jag kollade då med miljökontoret (eller vad de kan heta) på kommunen om det var lagligt att göra så. Eftersom kommunen hade tjänstemän på väg till oss i andra ärenden och troligen skulle se dumpningen ville jag förekomma och skylla på förra ägaren. Svaret jag fick var att det är både harmlöst och
3 svar · 1,0k läst
·
SMKR
SMKR: [citat] Tack!
2 svar · 1,1k läst
·
SMKR
2 svar · 1,1k läst
·
A
Affe2003: [citat] Okej tack! UF står för Ung företagsamhet. Vilket man gör i trean på gymnasiet
2 svar · 1,0k läst
useless
useless: Tja. Eldar man den på plats och allt brinner upp så har man ju både konstaterat att det inte var asbest och blivit av med mattan.
14 svar · 5,9k läst
·
L
Lunden72: Köpa en husvagn eller en begagnad byggbarack och inreda under tiden som provisoriskt boende.
3 svar · 4,0k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Du bor inte närmare vältrafikerade gator nu än i dina tidigare hem? Vet inte om det där direkt ser ut som "trafikdamm" men de bostäder jag haft nära stark trafik har jag upplevt dammigare än de i områden med mer begränsad trafik.
65 svar · 30,8k läst
·
P
Pelle8787: Vad är det här för material? Först en glatt yta, sedan något vitt, sedan räfflat papper och sist något grått putsliknande. Sitter bredvid ett element.
0 svar · 784 läst
·
trähandtag
trähandtag: hej data från olika städers luftövervakning finns hos SMHI på sidan https://datavardluft.smhi.se/portal/concentrations-in-air Har du tur så har Skövde gjort en massa mätningar- tyvärr är det rätt sällan så. I större skala hittar du säkert på SMHI också allmänt om luftkvalitén i Sverige, nedfall av luftföroreningar mm. I detalj så finns det alltid en risk att fabriken medför
4 svar · 967 läst
Maggi_68
Maggi_68: [citat] ja fast allt detta blir ju inte aktuellt nu. jag klarar inte av av att skrapa huset en gång till i nuläget, får hitta någon annan lösning så länge.
6 svar · 3,0k läst
H
Håbbe01: [citat] Fladdermus eller bara mus?
1 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.