J
Jnatanator: Hej! Ja det låter som riktiga klåpare till både hantverkare och sanerare. Självklart ska det vara dammfritt i saneringsområdet efter färdig sanering oavsett om det är "gammalt damm". Angående sluss och apparaten utanför,man använder en sluss vid sanering men det är krav på stegen i slussen. Det är krav på minst två steg men man ska helst ha tre,för att kunna ta av sig
4 svar · 3,1k läst
J
Jnatanator: Nej,skulle inte tro att det innehåller asbest.
4 svar · 1,8k läst
·
J
jonaserik: Då vet jag inte mer , damm är det nog inte , det blir inga kakor av damm mig veterligt om det packas till.
3 svar · 681 läst
tensiden
tensiden: Ozon kan knäcka vissa småkryp, men vad jag förstår får man gasa på hyfsat för att det skall knäcka dom. Ozon går heller inte riktigt att ta "rum för rum" är min erfarenhet. Det är en gas som tar sig igenom minsta springa och när jag kört det har det luktat i närliggande rum. Men har man bara möjlighet att ta sig hemifrån ett par timmar är det helt ok. Flytta krukväxter och
20 svar · 15,2k läst
C
CaAg: Ja, han hävdar kontraktet gällande värmeproblemen och anser att jag ska betala full hyra även om jag har direktel som utfyllnadsvärme och han deklarareade tydligt att de värmeproblem som en tidigare hyresgäst haft innan han satte dit värmepumpen, inte skulle upprepa sig. Detta problem faller bort i vilket fall som helst eftersom värmeproblemen endast orsakade att jag blev medveten om
22 svar · 3,7k läst
Naturliv
Naturliv: En fastighetsägare är alltid ansvarig för att förebygga och åtgärda så att eventuella skadedjur försvinner. Det regleras i miljöbalken. En hyresvärd är enligt hyreslagen skyldig att se till att skadedjuren försvinner, så fort de har fått information om problemet. Det gäller oavsett om hyresvärden är privat eller kommunal. Så har i alla fall jag uppfattat det. Att sätta ut
1 svar · 1,1k läst
Oldboy
Oldboy: Ser definitivt ut som en rötskada. Förmodligen en gammal uttorkad. Plåten har väl varit nödvändig av två skäl: 1 att dölja den gamla skadan 2 brandskydd bakom kaminen Ta bort trävirket. Gammalt rötskadat torrt trä brinner som fnöske.
1 svar · 2,5k läst
·
N
Nora.: [citat] 74 japp.. Jo det är en unken stickande doft. Kört med ozon en gång, blev bättre för stunden bara. Anticimex konstaterade tryckta syllar, låg på 16.5-17% och att det var det som luktade. Haft ett företag för en offert för syllbyte, han tyckte också att det ”luktade syllar”. Vi har ju precis renoverat så det är lite det jag tänker på, kanske bäst att byta ut skiten nu
2 svar · 2,6k läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Då verkar det fullständigt normalt!
3 svar · 1,2k läst
P
Payer: [citat] Du kanske hittar en möjlig förklaring till orsaken på problemet på den här sidan https://www.byggahus.se/renovera/mogel-huset-halsa-atgarder
1 svar · 2,3k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Jag kan bara svara för mig men jag stod absolut inte på företagets sida men jag trodde du skulle ha svårt att få ersättning och att det helt enkelt inte skulle vara värt besväret. Jag tror att man ibland får välja sina strider. Med facit i hand valde du uppenbart rätt i detta fall och jag är glad att du fick en ersättning för skadan som du finner rimlig. Fortfarande är jag
87 svar · 8,3k läst
·
P
Pappa1986: I närheten av vår gård är det också en person som har problem med översvämning men de tar båt ut till vägen där de parkerar bilen
3 svar · 1,3k läst
·
F
FredrikLovgren: Har samma skivor i mitt hus, 90tal ftx, mina skivor ser likadana ut, undrar också vad det kan vara
6 svar · 1,3k läst
·
T
TypRätt: Ser ut som äktahussvamp helt klart... ;) skulle också kunna vara rester av helt vanligt fogskum och gammal spindelnät med damm o smutts i.
2 svar · 904 läst
·
E
ElinaS: Tusen tack för alla svar. Det verkar att vi har hittat källan. Grannen har lagt massor med fågelmat på tomten och har hittat ett hål i sitt kök, det verkar att råttan försöker att komma in till oss från grannen
5 svar · 3,2k läst
·
G
gaspedal: [citat] Tänkte köra med två byggdammsugare från varje håll samtidigt och köra låg hastighet
4 svar · 1,5k läst
F
FredW: [citat] Ok, tack. Misstänker det också, får se hur det tar sig. [citat] Tack, blir nog att göra så, bara köra på och låtsas som inget. Kommer ändå inte se det så fort det blir isolerat sen.
5 svar · 2,4k läst
·
Mattias Andreasson
Mattias Andreasson: [citat] Kan börja med att skaffa dig en Hygrometer och få koll på vad du ligger på för luftfuktighet. Kan också ta en tändare/tunt papper och kolla så att ventilationen fungerar som den ska med vettigt flöde. En vän som bor i japan hade problem med hög luftfuktighet och massor med mögelangrepp på sommaren, nu fick dom även problem med mögel på vintern. Konstant jättehög
5 svar · 3,0k läst
·
F
Frasse10: Hej! Hur gick det , blev det en AT-10 och är ni isåfall nöjda? [citat]
1 svar · 2,3k läst
J
jonasnjonasn: [citat] Ok tack för svar! Det rör sig om små mängder, en målare som spacklar skavanker på en platsbyggd vägg. Så lite repor, spikhål och glapp mellan trädelarna. Några stora mängder kan det inte röra sig om. Sen så har vi som sagt inte vistats i rummet och alltid haft stängd dörr.. Undrade lite för att få en uppfattning om hur man ska tänka. Hur långt det skadliga "färdas",
2 svar · 3,8k läst
B
barkensödra: [citat] Jag såg det inte tillfullo eftersom det satt en ull utanpå asbesten och jag var inte på plats när arbetet utfördes. Som jag förstod det på saneringsfirman var den främst som en linda (ungefär som en papp) men även smetad på röret innanför lindan på vissa ställen för att lindan skulle fästa bättre på rören.
15 svar · 7,3k läst
·
N
NK2018: Det luktar inget vad jag upplever. Någon som har erfarenhet av liknande?
2 svar · 1,4k läst
·
Unikt namn
Unikt namn: [citat] Strålskyddsstiftelsen är ett desinformationsorgan skapat av en privatperson. Namnet är valt för att efterlikna strålsäkerhetsmyndigheten. Man bör inte blanda ihop de två, eller informationen som sprids från respektive källa.
53 svar · 10,7k läst
·
S
Surgubbe: Så gjorde man inte 1971. Jag hittade i alla fall källan till möglet. Under Mögelfläcken var det hål i betongplattan ner till ett dåligt pluggat avloppsstick. Det var nog det som läckte tillräckligt för att det skulle bli mögel över det. Nu igengjutet. [citat]
9 svar · 4,0k läst
·
M
MrTwister: Tack Claes Engelskan var lite för avancerad för mig. Kanske någon kan förklara lite enklare.
2 svar · 4,7k läst
P
pontus7111: Jag fullkomligt älskar Bygga Hus Forum, tog inte många minuter innan svaret kom. Tack @GK100 för ett adekvat svar, vilket gjorde livet enklare för mig.
3 svar · 2,9k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Ja det ska du, ta bort och städa ordentligt bara.
4 svar · 2,3k läst
·
K
_KirderF_: Jag, men glöm ej skruva av korken den vill ploppa annars
49 svar · 37,0k läst
G
gaia: spelar ingen roll när du startar ozonering. Ju snabbare dess bättre eller hur?
7 svar · 1,6k läst
L
Lillan Andersson: [citat]
5 svar · 1,2k läst
·
L
5 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.