P
Om man förutsätter att det är kalkutfällnad med rost från armeringsjärn som gjort färgen rostbrun så borde det vara så att fuktvandringen beror på skillnaden i fukt mellan en fuktig utsida och en torrare insida vilket får fuktbalansen att vilja utjämna. Det "drar" fukt förbi armeringen som med tiden rostar och får mikroskopiska rostpartiklar att följa med. När fukten sedan frigörs i det torrare utrymmet släpper rostpartiklarna och blir kvar på ytan som en avlagring.

Så att stoppa fuktens möjlighet att tränga in från utsidan är nog bästa tips.

Du bör lägga plast på marken. Speciellt som du skrev att sanden var fuktig. Men kolla om det alltid är lika fuktigt i sanden. Kan ju vara så att det emellanåt är väldigt torrt i sanden och att det då hjälper till att torka ut i grunden. Markförhållanden runtomkring kan ju göra att det blir blött bara när det regnar t.ex. Och då kan ju en dränering eller ev. avledning av regnvatten också hjälpa.
 
Redigerat:
P pemu skrev:
Om man förutsätter att det är kalkutfällnad med rost från armeringsjärn spm gjort färgen rostbrun så borde det vara så att fuktvandringen beror på skillnaden i fukt mellan en fuktig utsida och en torrare insida vilket får fuktbalansen att vilja utjämna. Det "drar" fukt förbi armeringen som med tiden rostar och får mikroskopiska rostpartiklar att följa med. När fukten sedan frigörs i det torrare utrymmet släpper rost partiklarna och blir kvar på ytan som en avlagring.

Så att stoppa fukten möjlighet att tränga in från utsidan är nog bästa tips.

Du bör lägga plast på marken. Speciellt som du skrev att sanden var fuktig. Men kolla om det alltid är lika fuktigt i sanden. Kan ju vara så att det emellanåt är väldigt torrt i sanden och att det då hjälper till att torka ut i grunden. Markförhållanden runtomkring kan ju göra att det blir blött nara när det regnar t.ex.
Så om sanden emellanåt är torr så är byggplast inte att föredra? Bör man sätta något mot muren?
Vi har aldrig märkt av fukt där nere tidigare. Dock har vi aldrig varit nere där i juni tidigare utan enbart sensommar och vinter. Så det är antingen ett nytt problem eller att det torkat upp innan vi varit där. All brunröd/vit utväxt är som tidigare nämnt är däremot ett nytt problem.

När vi köpte huset för 4år sedan sa besiktningsmannen att det var en av de finaste krypgrunder han sett. Han tipsade oss om att gräva bort buskarna som stod uppradade längst med huset, vilket vi gjorde samma sommar. Vi har också lagt om taket i vinter (vi har inte haft något taksprång tidigare) så att problemen skulle börja komma nu när vi försökt tänka fuktförebyggande känns trist.

Vi har börjat bygga altan, därför känns det extra jobbigt om en dränering behövs. Vi gör det självklart om det är det som krävs men jag vill ändå kolla möjligheterna om man kan arbeta sig från problemet inifrån.
 
P
Svårt att säga om plasten...
Beror ju på hur just era förhållanden ser ut.
Kanske borde försöka hålla fukten borta utifrån ändå...

Att sätta upp nåt på insidan är ju förstås lockande i ditt fall. Är väl så man gör när man sätter in avfuktare. D.v.s att försluta allt och sedan kontrollera fuktigheten med avfuktare. Men det verkar overkill i din grund som ser så fin ut i övrigt.
Synd att experimentera med nåt som funkat hyfsat fram till nu. Bättre att försöka hålla utsidan torr och på så sätt förflytta den torra miljön utåt mot grundens utsida.

Generellt så ska man vara försiktig med växter och jord nära husgrunden. Men det kan ju faktiskt vara så att buskarna har fungerat lite som paraply när det regnat och att rötterna sugit en del vatten från jorden närmast huset. Lite långsökt kanske men tänkbart om problemen är på samma ställe buskarna stod. Dock borde det tagit längre tid för armeringen att rosta så pass. Så det har nog trängt in fukt sedan tidigare.
Kanske får en veranda samma effekt, att det håller marken torrare där?
 
Redigerat:
  • Gilla
jerhed
  • Laddar…
Kanske för torrt där nere så det blir extra mycket fuktvandring från utsidan?
 
H Hushus14 skrev:
Så om sanden emellanåt är torr så är byggplast inte att föredra? Bör man sätta något mot muren?
Vi har aldrig märkt av fukt där nere tidigare. Dock har vi aldrig varit nere där i juni tidigare utan enbart sensommar och vinter. Så det är antingen ett nytt problem eller att det torkat upp innan vi varit där. All brunröd/vit utväxt är som tidigare nämnt är däremot ett nytt problem.

När vi köpte huset för 4år sedan sa besiktningsmannen att det var en av de finaste krypgrunder han sett. Han tipsade oss om att gräva bort buskarna som stod uppradade längst med huset, vilket vi gjorde samma sommar. Vi har också lagt om taket i vinter (vi har inte haft något taksprång tidigare) så att problemen skulle börja komma nu när vi försökt tänka fuktförebyggande känns trist.

Vi har börjat bygga altan, därför känns det extra jobbigt om en dränering behövs. Vi gör det självklart om det är det som krävs men jag vill ändå kolla möjligheterna om man kan arbeta sig från problemet inifrån.
Att ni grävde bort buskarna har troligtvis gjort marken blötare. Buskar och annan växtlighet tar vatten från marken och så länge man inte bevattnar så är det torrare än utan buskar. Besiktningsmanens råd har främst med fasaden och att rötter kan leta sig in i grunden att göra. Att sätta en platonmatta på utsidan och vertikal isolering utanpå det gör sannolikt grunden torrare.
 
H Hallerudsbo skrev:
Organiskt brukar väl inte växa så på betong. Svamp vill väl växa på trä
Hussvamp kan faktiskt växa i betong! Den behöver växa i trä, men kan växa vidare i betong för att komma vidare till mera trä.
 
  • Wow
blomknopp
  • Laddar…
TheImprovisor
Joel Fråstad Joel Fråstad skrev:
[video]


Mina damer och herrar.. såhär ser ett kraftigt angrepp av hussvamp ut! Som flera redan konstaterat, en kropp i röd/beige ton som är själva svampen med ett gigantiskt nät av mysel som växer sakta men säkert i rätt fuktighet och temp. Växer sig genom murstockar i vissa fall för att sen ta fart på andra sidan. Kräver ju dock när organiskt att växa på. Detta är filmat av mig i ett hus med krypgrund men utan möjlighet att komma och att inspektera. (Vi sågade hål i golvet)
Åfyfan :sick:
Sånt där ger min mykofobi ett berättigande. Kommer att drömma mardrömmar :worried:
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Anonymiserad 122206 skrev:
Kan det inte vara mineralutfällnad från bruksfogarna? Inte så ovanligt. Det verkar ju inte vara något organiskt.

Finstilt: Jag är ingen expert på hussvamp.
Precis min tanke!
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.