Hej, bor i ett hus byggt på 60 talet. Golvet ser ut att vara nyare än så men har ingen aning om när de kan ha varit bytt. Är det någon asbest i detta tro? (Se bilder)
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 630 inlägg
Förmodligen inte asbest. Däremot ftalater och PFAS och grejer.
Syftade på själva mattan
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 599 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 599 inlägg
Spontant ser det där golvet nyare ut än 76/77 och innehåller därmed inte asbest. MEN om huset är byggt på 60-talet så är det mycket sannolikt att originalgolvet har asbestpapp på baksidan och det är väldigt vanligt att den nyare mattan bara är lagd ovanpå (och även om man försökt ta bort det gamla kan det vara rester kvar). Så försiktighet är befogad.
Vet att någon typ av asbest vart förbjuden 75 men totalförbjudet infördes ju 82 och de är väl endast efter de man kan vara säker?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 599 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 599 inlägg
Enligt vad jag fått lära mig förbjöds det i byggmaterial vid årsskiftet 1975/1976 (och brukar lägga på ett år för att gammalt material kan ha använts av misstag). Kolla t ex på hus med tak eller fasad i eternit, finns mängder byggda 1975 och inte ett enda byggt 1977 (i Sverige). Den fortsatta användningen fram till 1982 var i sånt som bromsbelägg och andra specialtillämpningar där det var svårare att hitta ersättare. Mer osäkert dock när enskilda hantverkade slutade blanda i det i sånt som kakelfix.
Du råkar inte ha en bild på din matta?
Finns de någon slags statistik på asbesranvändning eller är det bara vad du misstänkerMagnus E K skrev:
Enligt vad jag fått lära mig förbjöds det i byggmaterial vid årsskiftet 1975/1976 (och brukar lägga på ett år för att gammalt material kan ha använts av misstag). Kolla t ex på hus med tak eller fasad i eternit, finns mängder byggda 1975 och inte ett enda byggt 1977 (i Sverige). Den fortsatta användningen fram till 1982 var i sånt som bromsbelägg och andra specialtillämpningar där det var svårare att hitta ersättare. Mer osäkert dock när enskilda hantverkade slutade blanda i det i sånt som kakelfix.