Min sambo lämnade in ett materialprov till Sahlgrenska förra veckan och denna veckan fick vi svaret att det inte var Asbest i mattan. Dock visade det sig nu att hon missat att ta med den underliggande mattan som verkar vara en filtaktig grå matta som är limmad på den mjuka mattan som hon nu testat.
Känner ni till om man gjorde mjuka filtmattor med asbest?

Betvivlar det starkt!
Den underliggande mattan tror jag är lump-papp och den är mig veterligen ofarlig. ;)

Prahna skrev:
googla på asbest så upptäker du snabbt att asbestfiber gör man inga mattor av
gaia

Gaia, man har gjort både lim och mattor av asbest.
Jag visste inte heller om detta men det var vanligt in på 80talet. Så om man skall byta ut sin gamla golvmatta bör man kontrollera först så den inte innehåller asbests. Detta gäller enligt krav från arbetsmiljöverket. Så tar du in en hantverkare så skall de göra asbestprov innan de börjar arbeta. Inte bara för deras egen säkerhet utan även då du själv knappast vill bo i dammet som blir efteråt. Ligger mattan kvar behöver man ju inte oroa sig för då dammar det ju inte...

det var nytt för mej. Hörde om styva cementbaserade skivor och spackelmassor/limspackel som armerades med asbestfibrer och som vanligtvis hamnade under mattorna. Asbest var också vanlig som isoleringsull i mycket heta förhållanden.
Skulle vara intressant att veta vilka inomhusmattor tillverkades av asbest. Har du fått någon beskrivning på mattorna? Mattor på rulle eller plattor ? Eller är det bara underlaget man tar prover på?
gaia

• Gilla
Joni414
  • Laddar…
Det kan finnas asbest i plastmattor, gummi- och plastplattor främst från 60- och 70-talen.

Det kan finnas asbest i de mest skilda byggmaterial;
- som isolering runt rör och inne i ventilationsaggregat
- som "antiglidmedel" i fästmedel för kakel och i kakel- och klinkerfogbruk
- som "antidroppmedel" i färger
- som armering i lagningsbruk, kitt och plastmaterial
- som ljudisolering i vägg- och takskivor (porösa, lätt att förväxla med gipsskivor)
- som lim under mattor
- som brandskyddisolering i dörrar, färger, väggskivor etc

som sagt det finns väldigt många material som det kan finnas asbest i.
Det är egentligen ett väldigt bra material eftersom det är stabilt och härdigt mot brand bland annat. Det är en mineral (bergart) som ser ut som långa fibrer. Dessa fibrer bryts lätt ned till väldigt korta vassa bitar, som tar sig in i de allra minsta rummen i lungan (alveolerna) och sticker hål på dessa. Det är därför som det inte är så lämpligt som material.

Man kan inte se med blotta ögat om ett material innehåller asbest, det måste undersökas i microskop.

Prahna skrev:
Min sambo lämnade in ett materialprov till Sahlgrenska förra veckan och denna veckan fick vi svaret att det inte var Asbest i mattan. Dock visade det sig nu att hon missat att ta med den underliggande mattan som verkar vara en filtaktig grå matta som är limmad på den mjuka mattan som hon nu testat.
På 60-talet så tillverkade man en plastmatta med en baksida av asbestpapp, för att slippa lägga lumppapp under mattan på betonggolv. Asbest är alkalibeständigt, dvs det klarar sig bra mot betong i golv.

Så som svar på din fråga måste man veta lite mer om ungefär när mattan är lagd, hur ser undergolvet ut. Bäst annars är naturligtvis att analysera den gråa filtaktiga mattan också om ni är osäkra.

• Gilla
Airbus
  • Laddar…
Mattan ligger på ett gammalt trägolv. Den är inte proffessionellt inlagd utan det är hemmapulare som gjort detta.
Det ser ut som man lagt "lumpmattan" under för att jämna till då trägolvet är ganska vågigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.