4 354 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Sopsortering
Ja, nu vet jag inte om det här spörsmålet passar in här men det hette ju faktiskt Miljö.... Hursomhelst så kommer sopor att vägas snart i vårt område så nu måste man bli lite bättre på sopsortering. Är det ngn som byggt eller arrangerat på ngt vis hemma så att sorteringen och förvaring av gamla förpackningar och dyl kan göras lättare och kanske det blir till och med blir roligt att sopsortera?
hej Kurtivan, jag bor i Sollentuna och vi har haft ett system med sortering, kompostering och vägning av soporna ganska länge, runt tio år nu. Mina erfarenheter är enbart positiva.
Vi gör så här i vår familj:
Först sorteras allt det som ska tas om hand på speciellt sätt, miljöfarligt avfall t.ex, men även tidningar, som vi lämnar i en container, glasflaskor som hamnar i en glasiglo, plastförpackningar i en särskild container etc.
Nästa steg är att allt matavfall sorteras ut och hamnar i vår kompost. Att kompostera är roligt !! Det är klart fascinerande att se hur snabbt matavfallet bryts ner, och hur mycket det sjunker i komposten.
Sen hamnar allt brännbart avfall i sopkärlet.
Inledningsvis var jag lite orolig över den eventuella resten. Ok, komposterbart i komposten, brännbart i kärlet, men sen då, det finns ju massor av avfall i ett vanligt hem, som varken är miljöfarligt, komposterbart eller brännbart, trodde jag.
I praktiken så är det inte så, de enda sopor som vi regelmässigt hanterar, som varken är miljöfarliga, brännbara eller komposterbara, är föremål av plåt, huvudsakligen konservburkar.
Sen har vi då ett taxesystem, som för min del betyder lägre pris och bättre service, det gör naturligtvis inte saken sämre.
Hur har vi då byggt om för att hantera detta ? Inte alls, vi försöker i stället att lagra så lite sopor som möjligt i hemmet. Av kommunen så har vi fått en röd plastback för miljöfarligt avfall, den står i garaget. Alla matrester ska varje dag ut i komposten, att lämna dessa inomhus över natten betyder risk för insekter och lukt. Alla förpackningar sköljs/diskas, inga matrester får finnas kvar pga risk för lukt, sen samlar vi plastburkar, glasflaskor mm i skåpet under diskbänken, när det börjar bli fullt så tar man en kasse och går till containern.
En eller ett par gånger per år får man åka till återvinningscentralen, då är bilen full med miljöfarligt avfall, plåtburkar, gamla möbler, övriga grovsopor mm.
Vi gör så här i vår familj:
Först sorteras allt det som ska tas om hand på speciellt sätt, miljöfarligt avfall t.ex, men även tidningar, som vi lämnar i en container, glasflaskor som hamnar i en glasiglo, plastförpackningar i en särskild container etc.
Nästa steg är att allt matavfall sorteras ut och hamnar i vår kompost. Att kompostera är roligt !! Det är klart fascinerande att se hur snabbt matavfallet bryts ner, och hur mycket det sjunker i komposten.
Sen hamnar allt brännbart avfall i sopkärlet.
Inledningsvis var jag lite orolig över den eventuella resten. Ok, komposterbart i komposten, brännbart i kärlet, men sen då, det finns ju massor av avfall i ett vanligt hem, som varken är miljöfarligt, komposterbart eller brännbart, trodde jag.
I praktiken så är det inte så, de enda sopor som vi regelmässigt hanterar, som varken är miljöfarliga, brännbara eller komposterbara, är föremål av plåt, huvudsakligen konservburkar.
Sen har vi då ett taxesystem, som för min del betyder lägre pris och bättre service, det gör naturligtvis inte saken sämre.
Hur har vi då byggt om för att hantera detta ? Inte alls, vi försöker i stället att lagra så lite sopor som möjligt i hemmet. Av kommunen så har vi fått en röd plastback för miljöfarligt avfall, den står i garaget. Alla matrester ska varje dag ut i komposten, att lämna dessa inomhus över natten betyder risk för insekter och lukt. Alla förpackningar sköljs/diskas, inga matrester får finnas kvar pga risk för lukt, sen samlar vi plastburkar, glasflaskor mm i skåpet under diskbänken, när det börjar bli fullt så tar man en kasse och går till containern.
En eller ett par gånger per år får man åka till återvinningscentralen, då är bilen full med miljöfarligt avfall, plåtburkar, gamla möbler, övriga grovsopor mm.
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Ja.
Räkskalen försvinner ganska snabbt, liksom fiskben och de mindre benen från kyckling. Ben från nöt och gris samt lårbenet från kycklingen ligger kvar ganska länge.
Dock blir alla ben helt rensade, alla hinnor, senor, köttrester, broskbitar mm försvinner, kvar blir helt rensade benbitar.
Räkskalen försvinner ganska snabbt, liksom fiskben och de mindre benen från kyckling. Ben från nöt och gris samt lårbenet från kycklingen ligger kvar ganska länge.
Dock blir alla ben helt rensade, alla hinnor, senor, köttrester, broskbitar mm försvinner, kvar blir helt rensade benbitar.
Jag har i princip inga flugor i min kompost.
Det finns alltid enstaka flugor i luften, åtminstone under sommarhalvåret. En kompost är aldrig helt tät, och ska inte vara det heller, en viss avluftning måste man ha. Det innebär att flugorna i princip har fritt inträde in till komposten. Låter man då köttrester ligga oskyddat högst upp i komposten, får flugorna fritt fram att lägga sina ägg, och EN fluga lägger tusentals ägg på kort tid !
Därför ska man vara noga med att aldrig lämna köttrester oskyddade. Täck med träspån, eller mylla ner en bit i den befintliga komposten. Speciellt känsligt är det med råa köttrester, är köttet kokt eller stekt är det inte lika noga.
Vid normal användning är detta sällan något problem, dock efter kräftskivan, eller efter räkfrossan, om man då har stora mängder köttavfall, kan man få en störning av processen, som tillfälligt kan ge problem med flugor och även med lite lukt.
Dock betydligt mindre luktproblem än om man lägger alla kräftskalen i soptunnan.
Det finns alltid enstaka flugor i luften, åtminstone under sommarhalvåret. En kompost är aldrig helt tät, och ska inte vara det heller, en viss avluftning måste man ha. Det innebär att flugorna i princip har fritt inträde in till komposten. Låter man då köttrester ligga oskyddat högst upp i komposten, får flugorna fritt fram att lägga sina ägg, och EN fluga lägger tusentals ägg på kort tid !
Därför ska man vara noga med att aldrig lämna köttrester oskyddade. Täck med träspån, eller mylla ner en bit i den befintliga komposten. Speciellt känsligt är det med råa köttrester, är köttet kokt eller stekt är det inte lika noga.
Vid normal användning är detta sällan något problem, dock efter kräftskivan, eller efter räkfrossan, om man då har stora mängder köttavfall, kan man få en störning av processen, som tillfälligt kan ge problem med flugor och även med lite lukt.
Dock betydligt mindre luktproblem än om man lägger alla kräftskalen i soptunnan.
Hur varmt har ni det i era komposter? Googlar man hittar man alla slags åsikter om hur varmt det borde vara, från "kroppstemperatur" till uppåt 70 grader. Hushållskomposten här är runt 35 grader och trädgårdskomposterna som mest får äta gräsklipp och löv är betydligt kallare, runt 20 grader.
Intressant artikel, tyvärr med ett antal fel.abbe_ skrev:
1. Undvik att blanda in alltför mycket gräs. Färskt (grönt) nyklippt gräs bryts relativt lätt ner, men om man lägger på för mycket, så blir det gärna stora "kakor" av gräs, som då tar lång tid att bryta ner. Gammalt (gult) högt torrt gräs, kan närmast liknas vid halm, som tar lång tid att bryta ner. Dessutom är det lite besvärligt att fullständigt mylla ner långa torra grässtrån.
2. Sågspån, eller ännu hellre kutter eller hyvelspån är närmast idealiskt att använda i komposten. Dock ska man välja träslag med omsorg, undvik ek, gran, tall eller lärk, eftersom dessa träslag står emot fukt och röta bra. Välj helst björk, men även andra sorter av lövträ t.ex. asp och sälg funkar bra.
3. Gröna Johanna heter egentligen Grüne Johanna, dvs denna kompost har sitt ursprung i Tyskland, och är avpassad för tyskt klimat. Isoleringen är för tunn för svenska vintrar, den ligger på cirka 15 mm, och det är för lite. Dessutom är isoleringen ömtålig för slag och stötar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden