Hej
Det har konstaterats att det finns förhöjda fuktvärden i ett antal väggar (syllar) i vårat souterräng (1½-plan som de kallar det) hus. Dräneringen mot mark/källar-delen har inte blivit åtgärdat sedan det byggdes, dvs i mitten av 70-talet.

Tror ni att fuktvärdena kan åtgärdas genom att bara byta dränering eller kan det behövas bytas syllar också i väggarna?

Hur stort ingrepp i tomten behövs om dräneringsbyte måste göras?

Kan man byta syllarna i väggarna, utan att behöva riva väggen, och hur går man isåfall tillväga?

Har ni några andra tips/ideer/tankar om det här så får ni gärna dela med er.

MvH Snuffle

Hej!

Om jag var du skulle jag ringa typ Antisimex eller liknande för att gör en undersökning och åtgärdsplan av ditt problem.

mvh torparkalle

Fukten i sig är inte farlig för syllen. Har den inte hunnit drabbas ännu av rötskador borde det väl räcka att fixa till dräneringen så att väggen kan få en chans att torka ut.

Har precis som du beskriver i första inlägget
soutterängs hus från 70 talet.
Hade Anticimex där när vi köpte det, visade sig vara något förhöjda fuktvärde på den delen som var under mark.
Dvs ingen fara.
5 års planen är att börja dränera om huset på den sidan som är under jord!
Leda bort alla stuprör som är nergrävda vid huset o sätta dom ovanhuset så vattnet rinner bort.
Tanken är vi ska bygga en trappa på den delen av huset som ligger djupast under jord.
samtidigt så dränerar vi om, och öppnar grunden så att det kan luftas ut.

Men det är bara vad jag tänker göra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.