Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
daun: Tja, vet inte riktigt vad jag har förväntat mig. Idag är det ett kallgarage så förhoppningen är väl att det ska gå att vistas där lägre tid på året utan att det ska vara svinkallt, samt att det kanske ska bli lite bättre för de saker som förvaras där. Det kommer att vara enda värmekällan då jag inte har några planer på något annat system. Placeringen kommer att vara
frhe: De riktigt giftiga gaserna luktar tyvärr inte så mycket, utan det man ser är ffa sotet och det är inte giftigt i sig, men kan ge problem med t.ex. lungorna på lång sikt. Däremot är ju sotet en indikation på att det även finns andra hälsofarliga gaser, men dessa kan alltså finnas även utan sot.
PX-21: Ju dyrare elpris kontra mellanskillnad på apparat är väl bäst att räkna hem apparaten på... Skiljer det tex 4-5 papp så är det svårt att räkna hem ?men skiljer det 1 papp är det väl relevant att satsa....och förstås hur mycket och ofta man använder apparaten;) Mvh
oskis 123: Vi har exakt samma i ett rum i vår nyligen renoverade utbyggnad. Det kommer och går och jag blir inte klok på det. I innertaket har vi bytt isolering efter alla konstens regler. Det hade regnat in lite grann där, men läckaget är åtgärdat och rummet fick stå flera månader i somras utan isolering så att spånten fick torka ordentligt. Golvet är omlagt och golvspånet var i torrt och
hustanten: har en relativt ny krypgrund där jag hittat en vit fläck bestående av nåt som ser ut som spindelväv ...ytan är ungefär 5x5 cm...det är i ett litet hörn i mitten på det lägsta stället...kan det vara vitmögel och vad gör jag åt det?...och hur kan det uppstå?
Matarese: Kan det vara SFP? (Specific Fan Power, kw/m³/sek) Det är ju ett sätt att redovisa hur effektiv en fläkt/aggregat/anläggning är att "flytta" luft.
J.N: Tack! Tanken är inte besiktad ännu men jag hoppas ju att det går bra.
lenamm: Hej, jag e nykomling å undrar om nån har erfarenhet av boracolbehandling i krypgrunden? Vi ska få sån gjord nu i feb (motverkar uppkomst av mögel) och jag undrar hur "farligt" det är, lukt osv. Kan man vara hemma när det görs? /Lena
Marluvve: ...nu blev det inget köp av detta huset då det gick till budgivning men nu känns det som man om har lite mer skinn på näsan när det gäller radon om det skulle vara så att ännu ett hus med detta problem dyker upp!
joflopp: Koldioxid Det hygieniska gränsvärdet för koldioxid är 5000 ppm (0,5%). Normalhalten är kring 370 ppm och vid 20000 ppm (2%) får man dålig koncentrationsförmåga. 5-6% börjar man bli riktigt kass (huvudvärk, andnöd) och vid 7-8% förlorar man förmågan att handla rationellt. Kolmonoxid För kolmonoxid finns det olika gränsvärden. Högsta tillåtna medelvärdesexponeringen under en 8
quilding: [citat] Om dina polare inte tycker att du har tummen mitt i handen så är det inga problem att bygga en radonsug själv. Jag provade först en Östbergs CK 100 som förmodligen hade fungerat utmärkt om jag inte hade så komplicerad grundkonstruktion. Nu fick jag lov att ha flera sugpunkter så jag tog i lite och köpte en IRE 125 som dessutom är isolerad. Men håller man på att fippla på
Husletaren55: Ja en långtidsmätning pågår just nu, ställde fram dosorna 2 januari. Jag hoppas verkligen inte att de visar alltför höga värden....
Träig snickare: Då får vi köra parallelt. Viste inte det. Sorry morsan
inez: Någon som sett den här intressanta bloggen om radonsanering av deras hus? Kan ju vara lite kul att läsa lite om hur en del går tillväga? http://stralandehem.blogspot.com/
MickeK: Säkert vattenlåset som luktar. Bara skruva loss och göra rent med diskborste/flaskborste. Ta gärna hela röret ner till golvet när du nu ska göra rent. Brukar ligga en härligt brun gelemassa i hela röret :)
Snigla: mycke_nu: Det är just pga att man accepterar de sakerna som "väljer bort annat".. vi har så mycket strålning runt oss dagligen att man inte vill öka på det hela med att bosätta sig "utsatt" också... Men jag håller med dig, ibland resonerar "man" lite lustigt! MVH Sandra
Per_Kylsten: Absolut - generellt sett växer mögel bättre ju fuktigare det är. Men om du mixar perioder av normal fuktighet med kortare stunder av väldigt blött (då du duschar) skapar du kanske en möjlighet för möglet att växa till på ett periodvis sätt. Vi har ett liknande problem med ködbryggor i vårt hus, som gör att det växer på varje vinter då skilnaden i temperatur blir så stor att
Per_Kylsten: Hej, inte för att jag är någon entomolog, men det ser ut som någon slags vivel. Kolla din hemförsäkring om där ingår ett avtal med Anticimex. Om så - skicka en av gynnarna till dem. De har kompetent personal att klassa vad för slags art som du har som gäster hemma - och de vet också hur skadliga de är. vänligen per
xjonas: Helt säker på att det är grus, typ tvättat makadom i storlek runt 10 mm. Det är det som ligger närmast grunden, eller om kan ska kalla det "småsten". Vet inte om de gör så för att lägga upp ett lager och hindra de andra mössen från att komma åt "maten". Tror inte att de konstaterar att det är gift och på så sätt vill hindra andra möss att råka illa ut.
lastkaj: Det skedde en olycka i Härryda för cirka ett år sedan. Det var personer som skulle sova i en container (jag vet, det är konstigt) och de skulle värma sig med grillkol i en grill. Några av dem dog av kolmonoxidförgiftning. Just för att undvika att sådana saker händer brukar jag inte strypa syretillförseln till kaminen så kraftigt. Det är bättre att det brinner ordentligt, än att CO
Sökarn: [citat] Där mätte jag både med spårfilm länge och med en lånad stor dyr gasmätare från Gammadata (sniffer). Gammalt hus med självdrag och stängt till källaren med radonkälla i bara badrummet, var kanske ½ utanför badet, ½ en tr. upp och ½ av det högst upp då är man på 20 och är ganska normalt ju högre upp man kommer med markradon-källa.
Staffans2000: Summan av kardemumman: DET FUNGERAR INTE!!!!!!!!!!! Staffan
serdftyguhijopöä: Hej alla, Tack för svaren. Kollade med en som jobbar på Anticimex och det är med all säkerhet Karbamid skum isolering. Väldigt märkligt material. I alla fall tack för hjälpen. H Kristian
Kurtivan: Ja, det är bara att försöka täta mellan golv och vägg, det ror jag skulle ge stor skillnad.
de.zoega: Det är svårt för en´vanlig konsument att avgöra vad som är korrekt när det sprids desinformation. Oavsett om det gäller dåligt grundade avhandlingar eller bara politikers spel med konsumenter, t.ex. miljöbilspremien. den kostar mer än det är värt. Politikers makt är större än vi kan ana. Ta t.ex. utbyggnaden av vindkraft. Vi skulle behöva sätta vindkraftvekr över halva sverige
klaskarlsson: [citat] Att en såpass viktig fråga är politisk känns väldigt oroväckande... Tyvärr är det som du säger - det är politik som gäller i klimat/miljöfrågan - problemet är ju då att olika politiska agendor börjar köras - och vetenskapen, och de analyser osv som görs hamnar mer och mer i skymundan. Istället försöker olika läger pressa fram sina vinklingar för att vinna poäng -
santos: är värdet över 200 så räknas det som häslovådligt. tidigare så fick det vara 400 för begagnadehus och 200 för nya.